TOP 7 Off-roadů

Většina milovníků (nejen historických) vozidel se těší, až se projede po krásném hladkém asfaltu a dá na rovince vyniknout výkonu motoru. Pak je tu ovšem skupinka aut, jejichž majitelé se těší, až silnice skončí :) Vítejte u přehledu mých sedmi nejoblíbenějších off-roadů. 


7-Land Rover Defender
Když řešíme off-roady a džípy, nesmíme opomenout asi neznámějšího člena této kategorie- LR Defender. Vůz vyráběný od roku 1948 (od 1990 se jménem Defender) se přestal vyrábět v roce 2016 kvůli neplnění bezpečnostních předpisů. Tím se uzavřela kapitola druhého nejstaršího auta světa (dodnes vede Morgan 4/4). Za tuto dobu vznikl nespočet modifikací, od soumarů tahajících (!) pluhy na poli přes expediční vozidla až po přehlídkový vůz, jehož služeb využívala jak Alžběta II., tak i Jan Pavel II. Hlavními přednostmi vozu jsou houževnatost, průchodnost terénem a fakt, že i přes zastavení výroby bude většina exemplářů jezdit po této zemi ještě přes padesát let. 


6-Iveco Massif
Tento článek se měl původně jmenovat Top 7 klasických off-roadů. Kdybych ho tak ale pojmenoval, nemohl bych sem dát tento vůz. Iveco je firma vyrábějící především kamiony a náklaďáky a dodávku Daily. Málo se však ví, že v letech 2007-2011 se vyráběl v továrně Santana ve Španělsku i jeep Massif. Santana byla španělská, respektive andaluská firma, která nejprve vyráběla licenční LR, a pak si začala dělat svůj vůz Santana PS-10. Když linku odkoupilo Iveco, vůz zmodernizovali a vytvořili Iveco Massif. Iveco, patřící pod Fiat, chtělo ve výrobě pokračovat i kvůli spojitosti s Fiatem Campagnola, italskou odpovědí na produkci LR. Od Defenderu se Iveco ale lišilo- nemělo hliníkovou karoserii a byla to zadokolka s přiřazením přední nápravy. Vůz poháněl třílitrový turbodiesel. Opět měl výbornou schopnost průchodnosti terénem a dodával se např. i s navijákem. Stále však vůz postrádal airbag. Massif se prodával i u nás, moc popularity tu ale nezískal (jeden vůz vlastnilo např. Povodí Vltavy). Bohužel, v roce 2011 se andaluská vláda jako vlastník rozhodla továrnu zavřít a produkce byla ukončena.
                                                                                             

5-Fiat Campagnola/Moretti Sporting
Campagnola vznikla v roce 1951 jako odpověď na Land Rovery. Do roku 1973 se jich vyrobilo okolo 40 000. Pak přišla zcela přepracovaná verze. Vyráběla se ve dvou karosářských variantách- krátká a dlouhá. Zajímavostí bylo, že se montovala z dílů, přivezených vlakem z Turína, i v bývalé Jugoslávii. Campagnola ovšem byl stále jen vojenský vůz. Značka Moretti proto vyráběla civilní verzi (se znáčky Fiat) , přidali ovšem luxusní interiér a pěknou, stylovou hranatou karoserii. K pohonu sloužil dvoulitrový benzín. Bohužel, vozů se vyrobilo málo a je to dnes celkem rarita.











4-Peugeot P4
Čtvrté místo nám ukáže dvě pravdy ze světa off-roadů. Že po Defenderu je druhý nejlepší džíp populární "Géčko" a že ve světě terénáků se hodně kopíruje a odpovídá.
Peugeot je proslulý svými sportovními vozy 205 a 405 GTi, béčkovým speciálem 205 T16 a ošklivými vozy z druhého desetiletí 21. století. Ovšem kdo dnes ví, že Peugeot stavěl i džíp?
Začátkem 80s se francouzská armáda rozhodla modernizovat svou automobilovou výzbroj, což byly vozy Hotchkiss (licenční Jeep Willys). Zakázku vyhrál Peugeot a začal vyrábět vozy P4. Předtím ale musel podnik spojit síly s Mercedesem. P4 byl totiž Mercedes G, měl ovšem motor z vozu 505 a  převodovku z vozu 604. Zbytek dodávali Němci, Francouzi ovšem upravili např. vzhled přídě. Vůz se prodával i mezi civilisty, jenže byl drahý a proto je to dnes rarita. V jedné sezóně Dakar jel jako doprovodné vozidlo.
                                                                                                    

3- VW Iltis
Jednou jsem četl článek o voze Treser Hunter. Psali tam: přední rozdělovací převodovka z VW Iltis. Co to je? Volkswagen neměl přeci žádný džíp, ne? Ano, měl. Ovšem ne pro veřejnost. VW Iltis byl vůz určený pro německou armádu. Podobně jako P4 vznikl kvůli potřebě nahradit Jeepy Willys a svého předchůdce, zadokolku VW 181 ("The thing"). Iltis byl osazen pohonem 4x4 Quattro, motor měl objem 1,7 a byl na benzín, alternativou mu byl naftový 1,6. Freddy Kottulinsky dokonce s tímto vozem, kterých bylo vyrobeno nakonec okolo 16 000 ks, vyhrál Dakar, a to i přes to, že byl skoro sériový.   







2- Monteverdi Safari
Když nechtěl sedlák brázdit cestu ke své farmě zemitým off.roadem a zatoužil po troše luxusu, koupil si Range Rover. Luxusní, užraný a poruchový vůz. Ve Švýcarech se však také vyráběla auta. A firma Monteverdi se rozhodla na Range odpovědět, udělala to však monstrózněji. Vytvořili vůz se základem z vozu International Harvester Scout. I když měl vůz zavěšení kol na listových perech a jednoduchý podvozek, v interiéru se nacházely lány kůže klimatizace, za příplatek i TV nebo chladnička, pod kapotou V8 7,2 Chrysler a k dispozici bylo např. i přepínání pohonu všech kol. Cena v době uvedení na trh činila 39 000 švýcarských franků. Range stál o pět tisíc méně. Spotřeba však byla také monstrózní. 40 l/100 km.







1- Citroen Méhari 4x4
Ne, nemohl jsem si to odpustit!!! Mým top off-roadem je tento plastový výlisek s technikou z Kachny. Na mém blogu se Méhari již objevilo, ale tak v krátkosti. Začal se vyrábět v roce 1968 jako vůz pro malé živnostníky. Měl techniku z Kachny a karoserii z plastu ABS. Pro jednoduchost si vůz oblíbila Gendarmerie, hasiči, Fidel Castro, ale hlavně hipíci. Méhari bylo jejich symbolem. V roce 1979 se představila verze 4x4. Na první pohled se odlišovala rezervou uloženou v prolisu na kapotě a ochranným rámem přídě. Pohon byl stálý, světlá výška čítala 240 mm. Převodovku doplnila třístupňová redukce, motor o výkonu 21 kW se ovšem už s vozem vážícím 715 kg celkem pral. To se negativně podepsalo pod spotřebu. I přesto toho v terénu dokázaly opravdu dost.









Fotogalerie








Komentáře

  1. Jsou to opravdu nádherná auta a já si myslím, že není tak nedosažitelné na ně našetřit - to by ovšem manželka nemohla být tak náročná a celkově naše rodina by neměla mít tak drahý životní styl... Například žena vyžaduje každý měsíc tantrickou párovou masáž a ono se to prodraží :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Řešili jsme teď s klientem obutí na Range Rovera. Klient byl fakt dlouhodobě nespokojený s letními pneumatikami. Je teda pravda, že auto moc nešetří, takže potřeboval fakt kvalitu. Dlouho jsme pátrali, nakonec nám kombinaci vzorku a směsi poradili na jednom eshopu s gumami. Obuto zatím samozřejmě nemá, čekáme na jaro. Ale minimálně přístup měli kluci parádní. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Když se na ty off-roady člověk podívá, diví se, jak to ty lidi mohli používat. A to nemyslím nijak zle. Ale posilovače na tom byly všelijak, klimatizace žádná... A lidi to přitom využívali skutečně jako off-road, ne jako daily na ježdění do krámu, jako spousta lidí dnes. Ale je to spíš o tom, že jsme zhýčkaní. Stačí když se člověk baví s dědou, který jezdil třicet let stodvacítkou Šáde... Ráno sitič, bez posilovače. Ale vždycky dojel. A když ne, tak kladivo a pár klíčů vždycky vyřešila problém. :-D

    OdpovědětVymazat
  4. Offroad vypadá fakt našlapaně. Zajímalo by mě, jaké to je se v něm svézt. Když ho vidím, tak mě napadají takové ty závody v USA kde jezdí skoro sešrotovaná auta v bahně a pořádně se do sebe vráží. Taková jiná zábava ale nám by to zcela určitě zničilo zahradu a to vybavení, no to by bylo.

    OdpovědětVymazat
  5. S manželkou jsme také v takovém jednom voze vyrazili na cestu Amerikou a musím uznat, že nás to moc bavilo. Dokonce jsme si říkali, jestli nebude dobrý nápad koupit si repasované notebooky a ještě po cestě pracovat. Střídali jsme se ve řízení a kochání se, a tak mohl vždy jeden pracovat.

    OdpovědětVymazat
  6. Off-roady jsou prostě láska, hlavně když člověk může vyjet tam, kde asfalt končí! Defender je legenda, ale třeba VW Iltis mě fakt zaujal – kdo by čekal, že Volkswagen postaví vojenský džíp, který pak vyhraje Dakar? Každopádně když člověk vlastní něco méně běžného, shánění správných náhradních dílů může být boj. Už jsem se naučila hledat podle VIN kódu, abych měla jistotu, že všechno sedne hned napoprvé. A když už se něco pokazí, dodání do 24 hodin a nízké ceny jsou záchrana, protože čekat týdny a přeplácet za díly fakt nechci.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat