VOZY VÁCLAVA HAVLA

Kdybych měl vybrat nejlepšího prezidenta ČR, tatíček Masaryk odpustí, označil bych Václava Havla. Nejen že naší zemi osvobodil ze spárů komunismu a znovu tu začaly platit demokratické hodnoty, kromě politických názorů mě s ním pojí ještě jedna vášeň. Václav Havel byl vášnivým motoristou.
Jako dramatik měl peníze ze západních zemí, které mu byly posílány za uvádění her v těchto zemích. Nikdy tedy nejezdil ve výdobytcích socialistického automobilového průmyslu (narozdíl od svého nástupce v úřadě prezidenta), ale mohl si dovolit vozy lepší.
Tím prvním šťastným se stalo v roce 1964 dnes již skoro zapomenuté francouzské vozítko Simca 1000. Vůz s motorem vzadu se koncepcí podobal Renaultu 8, i našim embéčkům. Typickým vozem Havla ale byly Mercedesy. Po Simce přišel jeho první vůz s hvězdou ve znaku, legendární model W114. Stalo se tak okolo roku 1975. Mezi škodovkami musel tento vůz, navíc s normálními československými čísly, působit jako návštěva z jiné dimenze. Když Václav pracoval v pivovaru Krakonoš v Trutnově, parkoval ho prý mezi žiguly a moskviči kolegů, a jednou mu někdo řekl: "Příště to zaparkuj před Národní výbor."
Mercedes byl jeho věrným motorizovaným společníkem při jeho cestě na Slovensko v roce 1985. Při cestě měl stále v patách agenty StB. Na Mercedesech Havel oceňoval zejména jízdní komfort.
V době sametové revoluce došlo ke změně. Nástupcem třícípé hvězdy se stalo tentokrát fau-vé, šedivý Volkswagen Golf II. Vůz existuje, před několika lety byl ve fázi vraku objeven v Bruntále a odkoupen, majitel poté pomocí crowdfundingu sháněl peníze na renovaci. Ta je již úspěšně dokončena a ke 30. výročí Sametové revoluce byl vůz dokonce vystaven na Letenské pláni, kde byla možnost nahrát vzkaz panu Havlovi při tzv. Autodialogu. Možnosti využil také Bolek Polívka nebo Zdeněk Svěrák. 
A pak nastalo zvolení Havla do funkce prezidenta. Čím bude prezident jezdit? První týdny musel vzít zavděk prezidentskému speciálu ZIL. Jeho předchozí uživatel, Gustáv Husák, ho dostal jako dar z Moskvy. Naštěstí, již na konci roku 1989 dostal od portugalského prezidenta Maria Soarese darem černý Renault 21 TSE. Obyčejný vůz, jen s vlaječkami, klimatizací a koženým čalouněním. Vůz si dokonce "prolezli" i redaktoři časopisu Svět motorů. S vozem jezdil do března 1990.
To ovšem nebyl jediný dar v podobě vozu. V roce 1990 dostal od Gianni Angelliho, šéfa Fiatu, luxusní limuzínu Lancia Thema. Italský klenot dodnes existuje a kromě nových kol je stále v původním stavu, včetně SPZky ADP 00-20. Písmena mají znamenat Auto Demokratického Prezidenta. Havel je za volantem Themy zachycen v závěru dokumentu "Jak odchází prezident", když jede za doprovodu písně Reality od Richarda Sandersona na Hrádeček poté, co ho Federální shromáždění nezvolilo prezidentem. A rozhodně ji nešetří. Nicméně s Themou se jezdilo málo, tři roky prý stála pod plachtou v garážích Hradu. Nakonec "šla z domu", spíše tedy z Hradu, za cenu 370 000 Kč. Při dražbě v roce 1997 za ní tyto peníze složil Harald Mayer-Ronne, ředitel pojišťovny Generali. Část peněz byla uložena na účet Nadace Olgy Havlové. 
V březnu 1990 nakoupila kancelář prezidenta vozy BMW 735i.  Tmavě modrý vůz si Václav v Lánech vypůjčil a jel se projet. Ujížděl přitom ochrance. Z motoru přitom vymáčkl i 200 km/h. A to na okreskách v okolí Lán! Při jízdě vznikla unikátní fotografie, vyfocená Tomkim Němcem. Havel couvá s BMW, v puse má cigaretu a je šťastný.
O rok později garáže obohatilo BMW 750i v červené barvě. V roce 2012 byla zaprášená limuzína na prodej za 1,5 milionu Kč. Vůz byl vybaven kompletním pancéřováním a okna měla tloušťku 4 cm.
Éra Mercedesů ve službě Hradu začala roku 1992 a čítala tří vozy Mercedes-Benz 600 SE. První stříbrný a druhý modrý se nyní nachází ve sbírkách Národního Technického Muzea, stejně jako Renault 21 TSE. Třetí byl na prodej v roce 2013, cena byla mírnější, jen 170 000 Kč. Prohřeškem proti původnosti je změna barvy z šedé metalízy na černou.
Motorem k napsání článku byla událost, která rozvířila vody českého motoristického rybníčku. Prodej druhé Havlovy Lancie.
Den před svatbou s Dagmar Veškernovou si Havel pořídil petrolejově modrou Lancii Kappa. Vůz stál necelý milion korun. Prezident byl z vozu nadšený. Po návratu z první projížďky prý řekl: "Tohle je pořádný auto, ne ty německý krámy!" Přesto ji používal jen občas, a nakonec ji v roce 2006 prodal Anthony Dennymu. Šéf AAA Auto zachovalý vůz se 31 000 km postavil do garáže s tím, že ji nikdy neprodá. Ovšem před nějakým časem se vůz s poznávací značkou AHJ 81-60 objevil v sortimentu Mototechny Classic, části AAA prodávající veterány. Hodně motoristicky zaměřených novinářů o ní psalo, a bylo vidět, že vůz je stále v původní kondici. Krásné sedačky, na slunci zářící petrolejová metalíza, bohatá výbava (automatická klimatizace, vyhřívané a elektricky nastavitelné sedačky s paměťmi, rádio Lancia), původní interiér. V neděli 29. července se Lancia prodala za 400 000 Kč. Doufejme, že se dostane do dobrých rukou.
Dalšími soukromými vozy Václava Havla byl Mercedes R a také GL 500. Na poslední cestě v prosinci 2011 ho vezl také Mercedes...


















Komentáře

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Václa Havla jsem měl jako prezidenta opravdu ze všech následujících nejradši - dokazuje to i sbírka v mém šatníku, kde mám spoustu triček s jeho citáty nebo podobiznami (ty se mi většinou daří shánět za drobný peníz přes eshop second hand https://www.onlinesekac.cz/, kde moc rád nakupuji i jakékoliv jiné oblečení).

    OdpovědětVymazat
  4. To BMW je fakt legendární. Škoda, že pak poslední pan Prezident přesedlal na Medvědy. :D Dneska by už k němu byla potřeba full hd kamera do auta, aby vám ho někdo na parkovišti neodcizil nebo nevybral. Přeci jen je to taková nadčasová klasika, která ukazuje, že má člověk prachy. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Pěkně napsaný článek. Je vidět, že se vyznáte. Já si pamatuji jen informaci o Irvu Gordonovi, který se svým Volvem P1800 najel přes 5 milionů kilometrů. A to jen proto, že jsem o něm psala článek. Jednou za čas projíždím články na čerstvých zprávách a čistě ze zvědavosti nakukuji i do sekce automoto. Nejsem fanoušek, ale občas neuškodí zjistit si něco z jiné oblasti dění :)

    OdpovědětVymazat
  6. Pěkné Havla jsem měla moc ráda. Hlavně se mi vždy líbilo, že to nebylo o tom, jak ten člověk vypadá ale hlavně přemýšlí. Také se mi líbilo, jak se ničeho nebál. Vsadím se, že to byl i nadšený “camper”. Když měl tak rád tu svojí chatu - Hrádek. Dokážu si ho představit spát pod hvězdami a nebo klidně jenom tak ve stanu.

    OdpovědětVymazat
  7. Ano, Vašek si na autách potrpěl a hlavně měl velmi dobrý vkus. Takovž prezident současnosti je hrozný člověk, který nemá ani špetku vkusu, dělá jenom ostudu. Tomu by se hodily tak akorát díly na Škodovku, kdyby se mu ta jelo ofce nebo co to má rozsypala. Na druhou stranu je to jeho jediný dopravní prostředek.

    OdpovědětVymazat
  8. Vůbec se mně nelíbí že se takto legendární kousky neschovávají někam do národního muzea. To je tak velká škoda. Když vidím, jak se soukromníci starají o jejich klenoty, tak je to pro mě úplně jiná liga. Viděla jsem dokonce, jak si český podnikatel nechal udělat opláštění hal, to je také mazec. Jen pro auta.

    OdpovědětVymazat
  9. Stejně to byly tenkrát parádní auta. Měla něco do sebe. Hlavně ten jednoduchý motor, s opravou si každý poradil. Zato teď? Jsem rád, že si na našem superbu dokážu vyměnit alespoň pneumatiky, které jsem objednal z https://www.intercars.cz/jsem-motorista/ . Do dnešního provozu jsou ale bytelnější a tím pádem novější auta ale nutností.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

ŠKODA MUZEUM MLADÁ BOLESLAV- Výstava 30 let Favorita

TUZEX a auta v něm prodávaná

VAB MICROCAR M19