TOP 5 zapomenutých youngtimerů

Alfa Romeo Alfasud
Tento, dnes již polozapomenutý kompakt, bylo ve své době velmi elegantní a schopné autíčko. Pod kapotou ležel kapalinou chlazený čtyřválec typu boxer, karoserii navrhl Giugiaro (Ital Design). Premiéra se odehrála roku 1971 v Turíně. Později přišla i verze kombi, dvoudveřové ostřejší TI nebo kupé Sprint. Elegantní karoserie se ovšem ukázala jako největší problém, neboť byla vyrobena z laciné ruské oceli. Její zásluhou vůz rezavěl už ve fabrice. Mocná paní koroze má za následek i to, že ve Spojeném království je jich v dnešní době registrováno jen něco okolo 80 kusů.

Alfa Romeo 6
A další Alfa. Vůz s kreativním názvem 6 byl posledním skutečně velkým vozem značky. Vývoj započal souběžně s menší Alfettou roku 1973, do prodeje se však dostala až roku 1979, částečně zásluhou ropné krize. Model už tedy byl dost nemoderní, zákazníky nepřesvědčil ani motor V6 2,5; schopný výkonu až 160 k. Navíc cena 29 900 DM za konstrukčně zastaralý typ byla příliš vysoká. Na druhou stranu, kromě sportovního naturelu byla i výbava dosti bohatá a měla i prvky, za které se u německého tria připlácelo- výškové nastavování volantu, řízení mělo hydraulický posilovač ZF, okna i zrcátka byla elektricky ovládána. Na konci výroby sedanu, který se měl stát masovým, stálo číslo 6358 exemplářů. Část z nich navíc nešlo po několik let prodat a stály v továrně.

Lancia Trevi VX
Lancia dala světu plno úžasných aut. Superrychlé rallykáry Stratos a Deltu, elegantní Aurelii, luxusní Themu... Málokdo si ale vzpomene na Trevi. Na první pohled konzervativní sedan s klasickou uhlazenou karoserií. Konkrétně Trevi VX ale skrývá dvě esa v rukávu. V roce ´82 se Trevi stalo prvním vozem s volumetrickým přídavným kompresorem vstřikování, známým jako Volumex. Z usedlé transformace vozu Beta se rázem stává raketa, motor o výkonu 2,0 litru má výkon 135 k a maximální rychlost 190 km/h. Další překvapení čeká v interiéru. Palubní deska od designéra Marcella Belliniho má každý spínač umístěný ve svém "chlívečku". Kromě avantgardního vzhledu to dělá palubní desku i velmi praktickou- skvěle se v ní vyznáte. Trevi je příkladem toho, abychom nesoudili věci/lidi podle vzhledu. A to platí dvojnásob u experimentální verze Bimotore.

Audi V8
Obří superluxusní sedan Audi V8 vznikl jako odpověď na vrcholné varianty vozů BMW a Mercedes. V roce 1988, když se začal prodávat, disponoval snovou výbavou: samočinná klimatizace, luxusní kožené čalounění, tempomat, palubní počítač, dřevěné obložení palubky... Co se techniky týče, pod kapotou dřímal motor V8 3,6 litru o výkonu 250 koní. Audi bylo schopno létat i 250 km/h. O deceleraci se starala technická libůstka jménem UFO. Třmeny brzd od firmy ATE (Teves) obepínaly kotouč z jeho vnitřní strany. A proč je tento vůz zapomenut? Zákazníci značky tento vůz nepřijali, byl designově zastaralý a připomínal nápadně lidové Audi 100. Ani cena 96 800 DM prodejům nenahrávala. Nakonec se do roku ´93 vyrobilo jen 16 000 kusů. U nás si na něj možná lidé vzpomenou jako na služebák tehdejšího premiéra Václava Klause.

Citroen LN/LNA
Roku 1976 po převzetí Citroenu Peugeotem si musel Citroen odříci originalitu svých vozů a začít vyrábět v rámci koncernu. Prvním vozem podle tohoto receptu se stalo supermini LN/LNA. Vůz postavený na platformě vozu Peugeot 104 Coupé byl koncipován jako nástupce vozu 2CV. Z tohoto modelu také pocházel motor, ležící v moderně hranaté karoserii. Až na přední masku s roztomile kulatými světly a malými šipkami byl po karosářské stránce identický s bratry od Peugeotu a Talbotu. Roku 1978 přišel nástupce LNA, který 2-válcový boxer z Kachny nahradil motorem z vozu Visa. Vůz byl sice oblíbený, i přes chudou výbavu a velmi malý kufr, u fanoušků Citroenu ale z důvodu koncernové platformy přijat nebyl. To je hlavní důvod, proč se na vůz zapomnělo. Dalším možná byl fakt, že od roku 1978 se vyráběl větší a lepší vůz Citroen Visa.

Chybí vám tu nějaký vůz? Pište do komentářů ↓



Komentáře

  1. Velice pěkný článek, o automobily se zajímám už docela dlouhou dobu a nějaký takový blog už jsem hledal pár let :-) Teď se tedy zaměřuji hlavně na dodávky, měl jsem v plánu si totiž jednu do garáže pořídit, ale nakonec se mi podařilo všechny zakázky odjezdit s auty od firmy https://dodavky.online/ :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Myslím, že pro koho není Alfa srdcová záležitost tak tyto auta nemůže ani chápat. Už od samého začátku jde hlavně o design. Motory mi kolikrát přijdou až zbytečně složité např. TwinSpark. Ale interiéry jsou vždy vymazlené. Když jsem si chtěla přidat nějakou elektro vychytávku, tak jsem poprosila o pomoc elektrikář Praha 7 kde mi se vším pomohli.

    OdpovědětVymazat
  5. To byly doby, kdy se dělala taková auta. to člověk musel smeknout před těmi lidmi, kteří ty auta vymysleli. já mám zrovna tu Audi V8 a najednou v ní něco začalo rachotit. tak jsem jela do servisu, a tam že jsou v háji svorky v motoru. tak jsem to dala opravit. na 5000kč mě to vyšlo... ale tak je to aspoň opraveny a auto funguje jak má :)

    OdpovědětVymazat
  6. Velmi zajímavý článek. Měl bych na vás pouze rychlý dotaz. Mám v plánu si kupovat nové zimní pneumatiky, ale nějak se v tom ztrácím. Zatím jsem se díval jen na web https://www.pneuok.cz/, kde mají sice výběr pěkný, ale já se v tom nějak nevyznám. Po čem bych se měl hlavně dívat? Kde je rozdíl? Děkuji moc.

    OdpovědětVymazat
  7. No jo, to byla auta ještě pořádná auta. Nemám nic proti současné výrobě, třeba robotizace práce v automobilkách je skvělá věc, ale na druhou se mi ne úplně líbí to, co vyjíždí z pásů. Poddimenzované hybridy, které jsou utažené jen pro to, aby dostala ekologická agitka za dostiučinění, to fakt není nic pro mě, vážení. Já mám rád silný třílitry a více.

    OdpovědětVymazat
  8. Právě tu Audi měl ještě donedávna jeden můj kamarád. Musím říct, že na to, jak byla stará, tak to bylo vážně skvělé auto, párkrát jsem ji měl možnost řídit. Bohužel se mu ji ale povedlo nabourat a byla to totálka. Oprava by se už moc nevyplatila. Nakonec mu tedy nezbylo nic jiného, než prodej auta na náhradní díly. Kolik za ni dostal ale nevím.

    OdpovědětVymazat
  9. Už se těším na letošní dovolenou na, kterou pojedeme s kamarádkou mým autem a budeme cestovat po celé naší zemi. Naše dovolená bude velice pestrá, protože budeme lézt na skály, chodit po horách, ale ještě si chceme zkusit sjet vodu. Půjčovna lodí Sázava nás velice překvapila s jejich velikou nabídkou.

    OdpovědětVymazat
  10. Moc pěkná výstava aut, velmi rád bych se zašel na nějaký kousek podívat i osobně. A to mě auta ani tak moc nezajímají a když něco potřebuji, tak vše zařídí autopůjčovna Brno . Život ve větším městě je opravdu krásný a jednodušší. Jsme tak rozmazlení..

    OdpovědětVymazat
  11. Takového veterána mít, to by mělo cenu. Ne jako ta nová auta, která jsou k ničemu. Já mám už taky skoro veterána. Golfa z roku 1995 a je to držák. Musím zaťukat, že mě nikdy nenechal ve štychu. Poctivě u něj dělám údržbu a před létem jsem si koupil konečně nové denní svícení tady , tak už alespoň nemusím pořád rozsvěcet hlavní světla.

    OdpovědětVymazat
  12. Můj tatínek měl Alfa Romeo, když jsem byla malá a bylo to velice hezké jezdit v tomto automobilu. Já jsem si nedávno pořídila Audi, do kterého jsem musela nechat naistalovat od jedné firmy překlad pro Audi, jelikož auto disponovalo jen německým jazykem. Naštěstí se to úspěšně podařilo a vše funguje.

    OdpovědětVymazat
  13. Přemýšlela jsem při prohlížení těch vašich fotek nad svým mládím a něco mně došlo. Já jsem si dříve kávu připravovala jen a za pomocí moka konvičky. Kde jsou ty časy kdy jsem nepotřebovala zapínat kávovar a všechno jsem udělala tak, jak se mělo. Podle sebe a mohla jsem si za chuť jen já.

    OdpovědětVymazat
  14. Tak tento vůz by byl naprosto luxusní dárek pro učitele který nás vychovával na střední škole. Já jsem se do toho hezouna během střední doslova zamilovala a nemohla jsem z něj spustit oči. Bylo to místy až nepříjemné, ale to si láska nevybírá, škoda že to je tak drahý vůz.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

ŠKODA MUZEUM MLADÁ BOLESLAV- Výstava 30 let Favorita

TUZEX a auta v něm prodávaná

VAB MICROCAR M19