ŠKODA MUZEUM MLADÁ BOLESLAV- Výstava 30 let Favorita
Ahoj.
V mém seriálu o automuzeích jsem samozřejmě nemohl vynechat asi nejznámější automuzeum v ČR- podnikové muzeum Škody Auto v Mladé Boleslavi. Dlouho jsem se tomuto muzeu "vyhýbal", ale teď byl konečně důvod, proč tam jet- výstava 30 let Škody Favorit.
V muzeu jsem byl již před delší dobou, a hodně se od té doby změnilo. Muzeum sídlí v bývalé výrobní části Škody na Třídě V. Klementa, budova je hezky opravena a expozice je také velmi zajímavá.
Když jsme vešli do muzea, přivítal nás vzdušný prostor, v němž se také nachází auta. My ale dali na začátek přednost expozici o Favoritu.
Nad vstupem do části muzea s výstavou byl tzv. VideoMapping, který promítal nápis Favorit. Poté jsme prošli chodbou a mohli si prohlížet. Prvním Favoritem v expozici byl muzejní kus 136 L v "khaki", respektive příšerné socialistické zelené. Tento kus je velmi zachovalý, je to ovšem ta nejnižší výbava, má sedačky z hrozné látky a těmi "populárními" polyuretanovými děravými opěrkami, na přístrojovce tikají pouze hodiny a nedisponuje ani mlhovkami. Vedle tohoto zeleného kusu se nachází ještě motor 781.136B, tedy ten, díky němuž se Favorit mohl hýbat. Kousek vedle stál speciál, který jezdil rallye. Tento konkrétní kus jel Rally Sanremo se startovním číslem 11 v roce 1994.
Dole pak stálo asi největší překvapení celé výstavy, Škoda Favorit prototyp. Jenže co si pod tím představit?
Tento prototyp byl oblečen do stříbrné metalízy, měl dvoubarevné nárazníky (střed z černého plastu a spodek stříbrný) s mlhovkami a ostřikovače světel. Na kolech byly nasazeny poklice, které designér Bertone (jeho studio tento prototyp postavilo a design Favoritu bylo jejich dílo) sám navrhl a byly velmi pěkné. Moc vozů je nemělo, problémem bylo, že tály od horka od brzd. Interiér byl zcela odlišný. Sedačky byly čalouněny hnědou kůží a působily velmi pohodlně, volant byl stejný jako u sériového vozu, ale kolem něj byly dva "satelity". Toto řešení vymyslel Citroen, byly to dvě protažení palubky, na nichž se nacházely ovladače- blinkry, stěrače atd. Přístrojový štít měl naprosto jinou grafiku. Velké odlišnosti se nacházely na voze i zezadu- světla byla kryta kvalitnějším plastem, mezi blinkry a světly nebyla taková mezera a celkově působila estetičtějším dojmem. Panel, na nějž se dávala SPZ, byl ozdoben logem Škoda nalevo a nápisem napravo. V konceptu se počítalo i s úchytem, za nějž se dveře otevíraly. V sérii byl až od roku 1993 a vypadal jinak. Vedle prototypu pak ještě stálo rýsovací prkno se skicou vozu.
Výstava pokračovala ve druhém patře, kde byly vystaveny různé doplňky, artefakty a třeba kompletní arzenál masek chladiče. Na informačních panelech se daly nalézt informace o nerealizovaných verzích nebo akčních modelech. Jeden sloup byl polepen plakáty s reklamou na vůz.
1- Škoda Favorit 136L
2- Škoda Favorit Rally San Remo 1994
3- motor Škoda 781.136B
4- Škoda Favorit Bertone prototyp
5- poklice Bertone
6- interiér konceptu se satelity a koženými
sedadly
7- záď konceptu s odlišnostmi oproti sérii
8- rýsovací prkno se skicou Favoritu
9,10- masky vozu v průběhu času
11- prototyp interiéru
12- logo mého oblíbeného akčního modelu
Škoda Forman Marathon
13- nerealizovaná Škoda 784 Savana
14- nerealizovaný Škoda Pick-Up Fun
V mém seriálu o automuzeích jsem samozřejmě nemohl vynechat asi nejznámější automuzeum v ČR- podnikové muzeum Škody Auto v Mladé Boleslavi. Dlouho jsem se tomuto muzeu "vyhýbal", ale teď byl konečně důvod, proč tam jet- výstava 30 let Škody Favorit.
V muzeu jsem byl již před delší dobou, a hodně se od té doby změnilo. Muzeum sídlí v bývalé výrobní části Škody na Třídě V. Klementa, budova je hezky opravena a expozice je také velmi zajímavá.
Když jsme vešli do muzea, přivítal nás vzdušný prostor, v němž se také nachází auta. My ale dali na začátek přednost expozici o Favoritu.
Nad vstupem do části muzea s výstavou byl tzv. VideoMapping, který promítal nápis Favorit. Poté jsme prošli chodbou a mohli si prohlížet. Prvním Favoritem v expozici byl muzejní kus 136 L v "khaki", respektive příšerné socialistické zelené. Tento kus je velmi zachovalý, je to ovšem ta nejnižší výbava, má sedačky z hrozné látky a těmi "populárními" polyuretanovými děravými opěrkami, na přístrojovce tikají pouze hodiny a nedisponuje ani mlhovkami. Vedle tohoto zeleného kusu se nachází ještě motor 781.136B, tedy ten, díky němuž se Favorit mohl hýbat. Kousek vedle stál speciál, který jezdil rallye. Tento konkrétní kus jel Rally Sanremo se startovním číslem 11 v roce 1994.
Dole pak stálo asi největší překvapení celé výstavy, Škoda Favorit prototyp. Jenže co si pod tím představit?
Tento prototyp byl oblečen do stříbrné metalízy, měl dvoubarevné nárazníky (střed z černého plastu a spodek stříbrný) s mlhovkami a ostřikovače světel. Na kolech byly nasazeny poklice, které designér Bertone (jeho studio tento prototyp postavilo a design Favoritu bylo jejich dílo) sám navrhl a byly velmi pěkné. Moc vozů je nemělo, problémem bylo, že tály od horka od brzd. Interiér byl zcela odlišný. Sedačky byly čalouněny hnědou kůží a působily velmi pohodlně, volant byl stejný jako u sériového vozu, ale kolem něj byly dva "satelity". Toto řešení vymyslel Citroen, byly to dvě protažení palubky, na nichž se nacházely ovladače- blinkry, stěrače atd. Přístrojový štít měl naprosto jinou grafiku. Velké odlišnosti se nacházely na voze i zezadu- světla byla kryta kvalitnějším plastem, mezi blinkry a světly nebyla taková mezera a celkově působila estetičtějším dojmem. Panel, na nějž se dávala SPZ, byl ozdoben logem Škoda nalevo a nápisem napravo. V konceptu se počítalo i s úchytem, za nějž se dveře otevíraly. V sérii byl až od roku 1993 a vypadal jinak. Vedle prototypu pak ještě stálo rýsovací prkno se skicou vozu.
Výstava pokračovala ve druhém patře, kde byly vystaveny různé doplňky, artefakty a třeba kompletní arzenál masek chladiče. Na informačních panelech se daly nalézt informace o nerealizovaných verzích nebo akčních modelech. Jeden sloup byl polepen plakáty s reklamou na vůz.
1- Škoda Favorit 136L
2- Škoda Favorit Rally San Remo 1994
3- motor Škoda 781.136B
4- Škoda Favorit Bertone prototyp
5- poklice Bertone
6- interiér konceptu se satelity a koženými
sedadly
7- záď konceptu s odlišnostmi oproti sérii
8- rýsovací prkno se skicou Favoritu
9,10- masky vozu v průběhu času
11- prototyp interiéru
12- logo mého oblíbeného akčního modelu
Škoda Forman Marathon
13- nerealizovaná Škoda 784 Savana
14- nerealizovaný Škoda Pick-Up Fun
Díky Škodovce v Bolce se syn zbláznil do aut. Takže samozřejmě jako první volba byla automobilka, nějaký autotronik nebo mechanik. Proč mu v tom bránit. Viděl jsem, že je šikovnej. Jen mu teda moc nešla čeština. Takže kvůli přijímačkám jsme mu pořídili speciální kurz, který ho na ně připraví. Tak doufám, že to všechno dopadne dobře. Rozhodně se nebojím toho, že by školu nedal. :))
OdpovědětVymazatJéé, přesně takové, jako je na té první fotce, jsme měli, když jsem byla mladá. Bylo to moje první auto, které jsem dostala od táty, když jsem dodělala autoškolu. Byl to můj miláček a Škodě jsem zůstala věrná až do dnes. Teď mám Superba a jsem stále nadšená! Zrovna řeším výměnu pneumatik, tak projíždím weby o autech a pročítám všechno možné!
OdpovědětVymazatKamarád ještě teď jezdí bílým favoritem. My jsme ho měli, když mi bylo tak 10 let. Táta se ho za každou cenu nechtěl vzdát, a tak s ním jezdil do poslední chvíle. Jak už to ale bývá, auto začalo pomalu zlobit. Postupně začaly svítit všechny oranžové kontrolky v autě, až ho nakonec nešlo ani nastartovat. Ale musím uznat, že na něm něco bylo.
OdpovědětVymazatNa Favorita mám hodně dobré vzpomínky. Dokonalé auto to sice ani zdaleka nebylo, ale bylo to moje první auto a měl jsem ho rád. Díval jsem se, že na bazarech se teď Favorit v dobrém stavu prodává za docela hodně peněz. Já ho tehdy prodal za pár tisíc. Co mě taky docela překvapilo, tak že na Favorita se pořád dají sehnat i originální díly Škoda.
OdpovědětVymazatTak to já svého Favorita bohužel nakonec rozstřelil o svodidla. Bylo to moje první auto a myslel jsem si, že si v něm můžu dovolit všechno. Opak byl ale pravdou. Nakonec se o něj postarala firma specializující se na likvidace aut. Je ale pravda, že pokud máte v dnešní době Favorita v dobrém stavu, tak za něj opravdu můžete dostat hodně peněz.
VymazatTento model se mi moc líbil. Jako malá jsem na něj koukala, ale věděla jsem, že rodiče si nemohou dovolit koupit si nový stroj do domácnosti. Dostávala jsem třeba do školy i IT techniku která byla několik let stará. Prostě peníze nebyly, ale tak co se dá dělat že. Měli jsme se rádi a to je hlavní.
OdpovědětVymazatJeden můj známý má Favorita, který je doslova ve sběratelském stavu. Jeho rodiče si ho koupili těsně před revolucí a prakticky nic s ním nenajezdili. Od té doby stál ve stodole a pak jej zdědil. Je pravda, že i když byl schovaný, tak se na něm čas trochu podepsal, ale to nebylo nic, co by nevyřešila kvalitní autokosmetika. Těžko říct, jakou teď může mít cenu, ale koukal jsem, že ceny i takových dříve opovrhovaných aut, jako je zrovna Favorit teď letí nahoru. Zvlášť pokud jsou v takovém stavu.
OdpovědětVymazatKamarád má taky Favorita. Ale ten je teda v úplně opačném stavu. Ten na něm vytunil snad všechno co šlo. Není to ale vůbec špatné auto, to musím uznat. Teď nedávno si do něj tady odtud objednával fungl nový audiosystém a musím říct, že to auto teď hraje mnohem lépe jak moje Octavia. :)
Vymazat