ŠKODA MUZEUM MLADÁ BOLESLAV

Když jsme si důkladně prohlédli výstavu o Favoritu, šli jsme do dalších částí muzea. První navštívenou částí byla část Renovace. V této místnosti bylo vzadu ještě kino o výrobě Škodovek, kde jsme se chvíli dívali a pak jsme si šli prohlédnout auta v renovaci. První vůz (všechny byly na zvedácích) byla Škoda (sorry, číslo nevím), která byla v nálezovém stavu vytažena z nějaké stodoly. Měla oprýskaný lak, jinak ale působila celkem v pohodě. Druhý vůz bylo jen šasi s motorem a volantem, třetí vůz už měl dřevěnou konstrukci karoserie a v interiéru byly rozpůlené sedačky, aby se ukázala jejich vnitřní stavba. Poslední vůz byl už vcelku, měl tmavě modrou barvu a působil velmi elegantně, zvlášť v kombinaci s bílými koly. Styl dodávala i směrovka a naleštěná loga Škody a Laurin & Klement.












Když se vešlo do muzea, byla v té velké místnosti s pokladnou i auta. Celkem tam bylo 7 aut. První byla Škoda Popular Monte Carlo. Tento vůz je velmi známý, je to taková tvář muzea. Vůz je oblečen do černé barvy a hlavně má žebrováním zakrytá světla a chladič. Tím byl tento vůz unikátní, ovšem ne každý z mála vyrobených kusů toto měl. Zbytek expozice byl rozdělen takto: tři podstavce a na každém 2 auta. Na prvním se nacházely vozy s velkým kufrem. To byla prvorepubliková Škoda 645 a Škoda Octavia z dob totality. Černá 645 s hnědou střechou měla na zádi kromě 2 rezervních kol také velkou bednu- to byl ten kufr. Mimochodem, když jsme u těch pneumatik, ty vyrobila firma Firestone a je to asi historická replika. Zato červená Octavia s bílými koly, to je správný kombík pro české chalupáře.
Další dvojice je věkově v podobné sestavě: prvorepublikový a totalitní vůz. Hlavičkou pro tuto dvojici je lidový vůz. Vpravo stojící černá Škoda Popular si díky tomu dokonce vysloužila přezdívku Liduška. Vedle stojící zelená Škoda 125 L , to je vůz, který našim motoristům netřeba představovat. Tato Škoda v 70. a 80. letech motorizovala ČSSR a stala se oblíbenou i přes řadu nedostatků, kvůli nimž se o tomto voze říká hodně vtipů. Víte třeba, jak zdvojnásobíte cenu takové stodvacítky? No přeci dotankujete. Tento konkrétní kus se jmenuje 125 L, a to znamená, že má lepší motor a 5-ti stupňovou převodovku. Tato motorizace vydržela ve výrobě až do roku 1990.
Třetí podstavec se nese ve znamení motorsportu. Jeho obyvateli jsou dva okruhové speciály: Škoda 200 RS a Favorit, který nese extrémní úpravu karoserie pro docílení nejlepší aerodynamiky. Vůz má modro-bílo-červenou barvu a jezdil s ním závodník Svatopluk Kvaizar.
Velkým průchodem jsme prošli do další části muzea, která ukazovala chronologicky vývoj vozidel Škoda. Řada vozů začíná koly, pokračuje motorkami (jedna je dokonce speciální tříkolka se sedadly vepředu) a pak je tam už ona slavná L&K Voituretta, první vůz z Mladé Boleslavi. Řada pokračovala dalšími "old-time" vozy, např. Škodou Superb V8. Tato černá prvorepubliková limuzína byla s osmiválcem vyrobena jen v 10 kusech, protože přišla válka a výroba byla zastavena. V řadě dále stála první Škoda s koncepcí vše vzadu- Škoda 1000 MB, v muzeu měla elegantní modrou barvu. Následujícím exponátem byl opět dnešní oslavenec, Škoda Favorit 136L. Zelený kus z výstavy jsem kritizoval kvůli malé výbavě, tento bílý kus je na tom podstatně lépe: má mlhovky, otáčkoměr, lepší sedačky a třeba i rádio. Co mají ale tyto dva vozy společné, je, že jsou oba ve skvěle původním stavu. Dalšími vozy jsou poslední designové koncepty: Vision D je bílý koncept, prý nemůže normálně jezdit, ačkoli má motor. Chybí mu ovšem otevíratelná kapota. Dalším vozem je zelený Vision C, ve své době se o tomto voze dost psalo a spekulovalo se, že to je hlavní designový vzor pro další vývoj designu nových Škodovek. Pamatuji si například na reportáž Světa motorů. Podle ní stojí vůz 40 000 000 Kč. Není se čemu divit- motor upravený pro spalování zkapalněného plynu, kompletní multimediální systém v interiéru a hlavně na několika místech dekorace z krystalů- třeba znak. Vůz nadto přidává dechberoucí dravý vzhled jak zepředu, tak zezadu, který v kombinaci se zelenou metalízou vytváří vůz, vypadající jakoby přiletěl z jiného vesmíru.



1-Škoda 645
2-Škoda Octavia
3-Škoda Popular Monte Carlo
4-Škoda 125 L
5-Škoda Popular "liduška"
6-Škoda Favorit okruhový speciál
7-Škoda 200 RS
8-Škoda Favorit 136 L
9-Škoda Vision C
10-Škoda 1000 MB
11-Škoda Superb V8
12-Nevím jak se to jmenuje
13-L&K Voiturrieta
14-Celkový pohled na expozici, vlevo bílý koncept Škoda Vision D

Komentáře

  1. Děkuji moc za tento velice hezký článek :) Už i my se moc těšíme, až se někam do nějakého takového muzea vydáme, ale zatím to nevypadá nijak moc dobře... No, nicméně, co je ale docela dost zajímavé je to, že jsme teď našli docela dost zajímavou stránku na roušky (tato ) , takže snad až nám dorazí, konečně budeme moci vyrazit do tohoto muzea :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ty speciály vypadají zajímavě! A díky za tip, tam se asi někdy zajedu podívat. Můj táta má podobné "embéčko" jen v jiné barvě. A teda trochu horším stavu. Pojízdné ovšem je. Jen lak by potřeboval trochu opravit. O to by se ale možná mohli postarat tady. To stejné platí i o interiéru. Ten už má taky něco za sebou.

    OdpovědětVymazat
  3. Tam se někdy budu muset mrknout, super tip. :) Jinak co se starých Škodovek týče, tak my máme doma 120 ve velice zachovalém stavu. Chtěl jsem ji prodat, ale nakonec jsem si řekl, že si ji nechám. Dlouho jsem s ní teda nejezdil, myslím si, že naposledy byla v tahu autobaterie a do výměny už jsem se nepouštěl. Možná se jí ale příští rok pověnuji. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

ŠKODA MUZEUM MLADÁ BOLESLAV- Výstava 30 let Favorita

TUZEX a auta v něm prodávaná

VAB MICROCAR M19