ŠKODA FORMAN MARATHON



Škoda Favorit je vůz, který českým motoristům není třeba představovat. Ale i tak v krátkosti: První vůz Škoda s předním pohonem měl kabát od italského designéra Betroneho. Dělal se od roku 1987 do roku 1994. Na začátku výroby, ještě v dobách komunismu, byl Favoritů nedostatek. Proto na něj byly pořadníky a před prodejnami Mototechny se na něj stály dlouhé fronty (třeba i několik dnů). Po revoluci se značka Škoda stala součástí koncernu VW. Pořadníkový systém byl zrušen, ale Favority najednou nestály 84, ale 150 000 Kčs. Právě v této, pro Favority neúspěšné době, vytáhl koncern VW jedno eso z rukávu. 
Tím esem byly akční modely- Favority nebo Formany se speciální výbavou, zajímavou metalízou nebo litými koly, jejichž boku vévodil velký ozdobný nápis se jménem akční verze. Právě jeden z akčních modelů je moje srdcovka. Je to: ŠKODA FORMAN MARATHON
Jako druhý akční model přišel Forman Marathon. Vůz byl vyroben v sérii 5000 ks v roce 1992 k LOH v Barceloně. Jeho tehdejší cena byla 225 000 Kčs, což byla v tehdejší ČSFR luxusní cenovka. Ale stál za to: jeho karoserie byla oblečena do hluboké modré metalízy zvaná Irisová modř, metalíze výborně sekundovala litá hliníková kola. Na boku pod třetím okénkem se vyjímal žlutočervený nápis Marathon. Linii střechy skvěle dotvářely střešní nosiče, zadní dveře byly doplněny o spojler a boční dveře o ochranné lišty. Novinkou, později použitou v dalších akčních verzích, se staly ostřikovače světlometů. Odemykání usnadnil centrální systém. Po usednutí do interiéru upoutaly unikátní sedačky, čalouněné látkou Frank Flipper. Na opěrkách hlavy navíc přibyl pruh s logem Marathonu. Cestu zpříjemňovalo střešní okno, autorádio Blaupunkt a digitální hodiny ve stropním panelu. V roce 1992 byl předán vítězi pražského maratonu Simonu Mrashanimovi právě tento vůz.
Škoda Forman Marathon- Dobový prospekt


Simon Mrashanim a Marathon (prospekt)
V dnešní době jsem při usilovném hledání žádný zchovalý Marathon na prodej nenašel. Pokud ho chcete vidět, zajeďte si do Retroautomuzea Strnadice, tam ho mají :)
Škoda Forman Marathon v Retroautomuzeu

Se starším kolegou 

Škoda Forman Marathon v Retroautomuzeu #2

Komentáře

  1. Formana měli rodiče ještě nedávno jako záložní auto. Parkovali ho na sídlišti, občas s ním jen přejeli, aby to vypadalo, že to není jen odstavené auto. Ale bylo dobré vidět, jak časem zraje. Hodně toho ukázala kamera do auta, která tam byla nainstalovaná. :D V noci se lidi zastavovali, koukali. Samozřejmě to taky přitahovalo různé socky a podobná individua... Ale byl a stále je to fajn stroj. Teď je teda už v depozitu. Jinak ta kamera byla od Lamaxu, tuším, že to byl tenhle model. My ji měli hlavně jako zabezpečení, kdyby to náhodou někdo vybral. Ale jakou kameru nejlépe vybrat vám stejně nejvíc poradí videotest a ideálně, když si ji na pár dní odzkoušíte ve vlastním autě.

    OdpovědětVymazat
  2. Jéé, ta je krásná, takovýmhle autem bych klíďo jezdila! Já mám také škodovku, ale teda o pár let mladší model... :D Ale musím říct, že bych Českou Škodovku prostě za nic nevyměnila! Teď pošilhávám po. novém superbu, ale to bych musela dost šetřit a to já moc neumím. Teď jsem na mém současném autě alepoň vyměnila pneumatiky. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Právě Formana jsem měl dlouhá léta a musím říct, že mi to auto vlastně dost chybí. Kdykoliv se na něm něco rozbilo, tak si to člověk zvládl bez problému opravit sám. Když se vám ale něco stane s moderním autem, tak okamžitě musíte navštívit autoservis, protože při tom, jak jsou dnešní auta komplikovaná se do jejich oprav může pustit jen opravdu zkušený technik.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak o tom, že tato verze Formana existuje jsem například vůbec nevěděl. Člověk se neustále dozvídá něco nového. Každopádně kamarád Formana má (obyčejného) a je to jeho miláček. Dost si ho hýčká, pořád na něm něco upravuje a tak. Teď nedávno si do něj například odtud objednal takovou vymazlenou reprosoustavu a musím říct, že jsem byl hodně překvapený jak dobře to v takovém Formanovi může hrát.

    OdpovědětVymazat
  5. Co mám zkušenost, tak Formany byly velice spolehlivé. Sám jsem s ním chvíli také jezdil. Zdědil jsem ho po dědovi a v té době jsem za to byl velice rád, protože bych si vlastní auto jen tak dovolit nemohl. Je pravda, že co se týče jízdy, tak to žádná hitparáda nebyla, ale na přesuny z bodu A do bodu B to bohatě stačilo. Nakonec jsem si ale našetřil na mnohem lepší auto, tak se o něj postaral tento výkup aut Praha.

    OdpovědětVymazat
  6. S Formanem jsem se toho najezdila. Dlouhá léta to bylo naše jediné auto. Abych ale pravdu řekla, tak mi moc nechybí. Pořád s ním byly problémy. Jediné, co mě celkem štve je to, že jsme k němu měli super nosič kol na tažné zařízení který bohužel už na naše současné auto nesedí, tak jsme ho prodali i s Formanem.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

ŠKODA MUZEUM MLADÁ BOLESLAV- Výstava 30 let Favorita

TUZEX a auta v něm prodávaná

VAB MICROCAR M19