RETROAUTOMUZEUM Podruhé :)

Jak jistě víte, v září jsem přinesl článek z Retroautomuzea Strnadice. Toto muzeum mě velice nadchlo. A to tak, že již při odjezdu jsem, že... To se mi poštěstilo ovšem až teď, na začátku května. Tedy přibližně po osmi měsících. Muzeum se trochu změnilo, přibylo více zajímavých aut, ale hlavně rozšířili některé expozice. Expozici socialistických vozidel jsem si se zájmem prohlédl. Největší expozice příliš změn neobdržela, byli stále k vidění nablýskaní krasavci z let 1945-1948- Aero Minor, zástupce Škody v podobě modelu 1101, německá návštěva DKW a hlavně AWZ P70, modré kupé, které má na české veteránské scéně jen dva zástupce... V letech padesátých nastala změna v podobě dodání důstojného černého krasavce Tatra 600 Tatraplan. Při minulé návštěvě muzea jsem na několika místech našel místo aut jen cedulku, že vůz je na výstavě. Dnes jsem si ty vozy, co se už vrátily, prohlédnout. Jedním z nich je i Škoda 1000 MBX- embéčko, které mělo dvoje dveře, negativní zadní sloupky a ty prostřední dokonce úplně chyběly. Ve Strnadicích mají embéiksku v bílé barvě, a navíc nádherně zrenovovanou. V ČR jich v téhle podobě jezdí jen asi 30. Původně jich bylo vyrobeno kolem tisíce, jenže křehká karoserie se při nárazu lámala, a náhradní nebyla. Nezbylo tedy než napasovat čtyřdvířko. Zbytek této expozice se nijak moc nezměnil. Ovšem největších změn dosáhla expozice aut z Tuzexu- tedy vozy ze Západu, které se u nás jako nové ani jinak koupit nedaly. Při minulé návštěvě bylo v Tuzexu 19 aut, od hitů 60. let v podobě Simcy, Hillmanu a Renaultů přes sedmdesátkový Saab 99, Renault 16 TX  a Chrysler 180 až po třicetileté touhy bohatšího obyvatelstva- Ford Sierra, Renault 9 nebo první korejský vůz u nás Daewoo Racer. Celá expozice byla stylizována do prodejního místa, starší vozy byly ve dvou řadách, ty nejnovější v hvězdici. Nad vozy visela loga Tuzexu a mezi vozy byly plastové květiny. To zůstalo, ovšem loňská podoba měla jeden problém. Expozici rozbíjela řada populárních razdvanulatrojek, postavené do řady "Od kolébky po rakev".
V dnešní podobě expozice už tam Škody 1203 nejsou (kde teď jsou, se dozvíte později) ale doplnila je řada dalších vozů. Změna expozice byla vlastně takové Škatulata, hýbejte se. V řadě nejstarších vozů přibyl Renault 4CV. Další řada zůstala také téměř beze změn. Můžeme obdivovat např. červené BMW 320, bílý Chrysler 180, Volvo 240, nebo Simcu 1307. Za zmínku stojí také šedivý, seversky chladný a avantgardní Saab 99. Největších změn ale dosáhla ta hvězdice. Má stále pět cípů, ale tvoří je: Již zmíněné, červené Daewoo Racer, červená Sierra,... To jsou vozy, které tam byly už minule. Zbytek vozů je totiž nový: Jako první je nádherný fialový Renault Fuego, polozapomenuté sportovní kupé z 80s. Druhý Renault je zástupce spíše 70. let, je to také kupé, zelený Renault 15. Narozdíl od Fuega nepůsobí tak sportovně a vypadá spíše jako usedlé staré auto. Mě se ale líbí. Třetí nový vůz se při mé návštěvě opravoval. Byl to Fiat 131 Mirafiori. Také v červené. Poslední, nová řada vozů, obsahuje tři starší vozy a tři nové. Ty nové jsou: nádherný stříbrný Renault 11, černý Peugeot 309, a můj, z této řady nejoblíbenější. Modrý Fiat Ritmo. Tento vůz se stal inspirací pro Škodu Favorit a ve své době se o něm říkalo, že ho vymysleli, navrhli, a vyrobili roboti. Mimochodem, dělal se na robotizované lince...
Aby se mohl Tuzex rozšířit, musela zmizet expozice Škod 1203 "Od kolébky po rakev". Byla přemístěna na dvůr, kde jsou zároveň vystaveny vozy v nálezovém a předrenovačním stavu. Vozů je šest, každý má v okénku vylepený informační list. První vůz je sanita, který vás veze do porodnice, ještě v matce. Další jsou pracovní verze s valníkem a kempinková raritní přestavba. U valníkových pracovních verzí se zastavím. Valníky jsou tu dva, jeden okrový s kulatými světly a druhý hnědý (samé nádherné odstíny) s hranatými. Nástavbu mají stejnou, je to dřevem vyložená, plechová korba. V interiéru je ale dokonale vidět, jak se postupně měnil. Žlutý vůz má starý interiér z embéčka-stovky, tedy úzký bakelitový volant a horizontální rychloměr. Druhý vůz už má samostatné budíky ze Škody 120-130 a volant z Favoritu. Další vůz je pohřební- rakev a modrá, na první pohled odlišná dvanáctsettrojka. Její pravý název je TAZ 1,9 a je to poslední vůz této řady, vyráběn v Trnavě. Ve snaze zachránit výrobu získaly vozy vylepšení, např. právě dieselový motor VW 1,9, převodovku Peugeot, posuvné dveře, novou masku a nové topení. Vůz v muzeu je modrý minibus, má moderní interiér ze Škody Felicia, kuriózně působí zelená emisní samolepka S2  na skle (ve své době to měly všechny vozy, i Tatra 700).
Zbytek expozice se nezměnil. Muzeum se mi opět velice líbilo a jistě se sem ještě vrátím...

PS: Ještě v něčem se expozice přece jen změnila. No, expozice... Když jsem vycházel z muzea, uviděl jsem jednu velkou zajímavost. Před muzeem stál malý náklaďáček v tmavě modré barvě, s kulatými světly a velice roztomilým vzhledem. Ve spěchu jsem si vůz vyfotil jen jednou. Doma jsem se začal pídit po tom, co to je, a zjistil jsem. Je to VAB Microcar M19, de facto jediné slovenské auto. A zároveň velice zapomenuté. Rád bych na svém blogu o těchto zapomenutých vozech z ČSFR i pozdější ČR seriál. Držte mi palce, ať se to povede.

VAB Microcar M19

Komentáře

  1. To zní dobře, někdy se určitě dojedeme podívat. Jak se mi blíží třicítka a příští rok i svatba, tak tyhle starší věci nějak doceňuju víc nebo co. Normálně mi auta nic neříkaly, teď o tom čtu na internetu. Neuměl jsem si ani vyměnit pneumatiku… :-D Každopádně Strnadice vypadají super. Stejně jako celý blog. :))

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

ŠKODA MUZEUM MLADÁ BOLESLAV- Výstava 30 let Favorita

TUZEX a auta v něm prodávaná

VAB MICROCAR M19