TOP 7 Off-roadů

Většina milovníků (nejen historických) vozidel se těší, až se projede po krásném hladkém asfaltu a dá na rovince vyniknout výkonu motoru. Pak je tu ovšem skupinka aut, jejichž majitelé se těší, až silnice skončí :) Vítejte u přehledu mých sedmi nejoblíbenějších off-roadů. 


7-Land Rover Defender
Když řešíme off-roady a džípy, nesmíme opomenout asi neznámějšího člena této kategorie- LR Defender. Vůz vyráběný od roku 1948 (od 1990 se jménem Defender) se přestal vyrábět v roce 2016 kvůli neplnění bezpečnostních předpisů. Tím se uzavřela kapitola druhého nejstaršího auta světa (dodnes vede Morgan 4/4). Za tuto dobu vznikl nespočet modifikací, od soumarů tahajících (!) pluhy na poli přes expediční vozidla až po přehlídkový vůz, jehož služeb využívala jak Alžběta II., tak i Jan Pavel II. Hlavními přednostmi vozu jsou houževnatost, průchodnost terénem a fakt, že i přes zastavení výroby bude většina exemplářů jezdit po této zemi ještě přes padesát let. 


6-Iveco Massif
Tento článek se měl původně jmenovat Top 7 klasických off-roadů. Kdybych ho tak ale pojmenoval, nemohl bych sem dát tento vůz. Iveco je firma vyrábějící především kamiony a náklaďáky a dodávku Daily. Málo se však ví, že v letech 2007-2011 se vyráběl v továrně Santana ve Španělsku i jeep Massif. Santana byla španělská, respektive andaluská firma, která nejprve vyráběla licenční LR, a pak si začala dělat svůj vůz Santana PS-10. Když linku odkoupilo Iveco, vůz zmodernizovali a vytvořili Iveco Massif. Iveco, patřící pod Fiat, chtělo ve výrobě pokračovat i kvůli spojitosti s Fiatem Campagnola, italskou odpovědí na produkci LR. Od Defenderu se Iveco ale lišilo- nemělo hliníkovou karoserii a byla to zadokolka s přiřazením přední nápravy. Vůz poháněl třílitrový turbodiesel. Opět měl výbornou schopnost průchodnosti terénem a dodával se např. i s navijákem. Stále však vůz postrádal airbag. Massif se prodával i u nás, moc popularity tu ale nezískal (jeden vůz vlastnilo např. Povodí Vltavy). Bohužel, v roce 2011 se andaluská vláda jako vlastník rozhodla továrnu zavřít a produkce byla ukončena.
                                                                                             

5-Fiat Campagnola/Moretti Sporting
Campagnola vznikla v roce 1951 jako odpověď na Land Rovery. Do roku 1973 se jich vyrobilo okolo 40 000. Pak přišla zcela přepracovaná verze. Vyráběla se ve dvou karosářských variantách- krátká a dlouhá. Zajímavostí bylo, že se montovala z dílů, přivezených vlakem z Turína, i v bývalé Jugoslávii. Campagnola ovšem byl stále jen vojenský vůz. Značka Moretti proto vyráběla civilní verzi (se znáčky Fiat) , přidali ovšem luxusní interiér a pěknou, stylovou hranatou karoserii. K pohonu sloužil dvoulitrový benzín. Bohužel, vozů se vyrobilo málo a je to dnes celkem rarita.











4-Peugeot P4
Čtvrté místo nám ukáže dvě pravdy ze světa off-roadů. Že po Defenderu je druhý nejlepší džíp populární "Géčko" a že ve světě terénáků se hodně kopíruje a odpovídá.
Peugeot je proslulý svými sportovními vozy 205 a 405 GTi, béčkovým speciálem 205 T16 a ošklivými vozy z druhého desetiletí 21. století. Ovšem kdo dnes ví, že Peugeot stavěl i džíp?
Začátkem 80s se francouzská armáda rozhodla modernizovat svou automobilovou výzbroj, což byly vozy Hotchkiss (licenční Jeep Willys). Zakázku vyhrál Peugeot a začal vyrábět vozy P4. Předtím ale musel podnik spojit síly s Mercedesem. P4 byl totiž Mercedes G, měl ovšem motor z vozu 505 a  převodovku z vozu 604. Zbytek dodávali Němci, Francouzi ovšem upravili např. vzhled přídě. Vůz se prodával i mezi civilisty, jenže byl drahý a proto je to dnes rarita. V jedné sezóně Dakar jel jako doprovodné vozidlo.
                                                                                                    

3- VW Iltis
Jednou jsem četl článek o voze Treser Hunter. Psali tam: přední rozdělovací převodovka z VW Iltis. Co to je? Volkswagen neměl přeci žádný džíp, ne? Ano, měl. Ovšem ne pro veřejnost. VW Iltis byl vůz určený pro německou armádu. Podobně jako P4 vznikl kvůli potřebě nahradit Jeepy Willys a svého předchůdce, zadokolku VW 181 ("The thing"). Iltis byl osazen pohonem 4x4 Quattro, motor měl objem 1,7 a byl na benzín, alternativou mu byl naftový 1,6. Freddy Kottulinsky dokonce s tímto vozem, kterých bylo vyrobeno nakonec okolo 16 000 ks, vyhrál Dakar, a to i přes to, že byl skoro sériový.   







2- Monteverdi Safari
Když nechtěl sedlák brázdit cestu ke své farmě zemitým off.roadem a zatoužil po troše luxusu, koupil si Range Rover. Luxusní, užraný a poruchový vůz. Ve Švýcarech se však také vyráběla auta. A firma Monteverdi se rozhodla na Range odpovědět, udělala to však monstrózněji. Vytvořili vůz se základem z vozu International Harvester Scout. I když měl vůz zavěšení kol na listových perech a jednoduchý podvozek, v interiéru se nacházely lány kůže klimatizace, za příplatek i TV nebo chladnička, pod kapotou V8 7,2 Chrysler a k dispozici bylo např. i přepínání pohonu všech kol. Cena v době uvedení na trh činila 39 000 švýcarských franků. Range stál o pět tisíc méně. Spotřeba však byla také monstrózní. 40 l/100 km.







1- Citroen Méhari 4x4
Ne, nemohl jsem si to odpustit!!! Mým top off-roadem je tento plastový výlisek s technikou z Kachny. Na mém blogu se Méhari již objevilo, ale tak v krátkosti. Začal se vyrábět v roce 1968 jako vůz pro malé živnostníky. Měl techniku z Kachny a karoserii z plastu ABS. Pro jednoduchost si vůz oblíbila Gendarmerie, hasiči, Fidel Castro, ale hlavně hipíci. Méhari bylo jejich symbolem. V roce 1979 se představila verze 4x4. Na první pohled se odlišovala rezervou uloženou v prolisu na kapotě a ochranným rámem přídě. Pohon byl stálý, světlá výška čítala 240 mm. Převodovku doplnila třístupňová redukce, motor o výkonu 21 kW se ovšem už s vozem vážícím 715 kg celkem pral. To se negativně podepsalo pod spotřebu. I přesto toho v terénu dokázaly opravdu dost.









Fotogalerie








Komentáře

  1. Jsou to opravdu nádherná auta a já si myslím, že není tak nedosažitelné na ně našetřit - to by ovšem manželka nemohla být tak náročná a celkově naše rodina by neměla mít tak drahý životní styl... Například žena vyžaduje každý měsíc tantrickou párovou masáž a ono se to prodraží :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Řešili jsme teď s klientem obutí na Range Rovera. Klient byl fakt dlouhodobě nespokojený s letními pneumatikami. Je teda pravda, že auto moc nešetří, takže potřeboval fakt kvalitu. Dlouho jsme pátrali, nakonec nám kombinaci vzorku a směsi poradili na jednom eshopu s gumami. Obuto zatím samozřejmě nemá, čekáme na jaro. Ale minimálně přístup měli kluci parádní. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Když se na ty off-roady člověk podívá, diví se, jak to ty lidi mohli používat. A to nemyslím nijak zle. Ale posilovače na tom byly všelijak, klimatizace žádná... A lidi to přitom využívali skutečně jako off-road, ne jako daily na ježdění do krámu, jako spousta lidí dnes. Ale je to spíš o tom, že jsme zhýčkaní. Stačí když se člověk baví s dědou, který jezdil třicet let stodvacítkou Šáde... Ráno sitič, bez posilovače. Ale vždycky dojel. A když ne, tak kladivo a pár klíčů vždycky vyřešila problém. :-D

    OdpovědětVymazat
  4. Offroad vypadá fakt našlapaně. Zajímalo by mě, jaké to je se v něm svézt. Když ho vidím, tak mě napadají takové ty závody v USA kde jezdí skoro sešrotovaná auta v bahně a pořádně se do sebe vráží. Taková jiná zábava ale nám by to zcela určitě zničilo zahradu a to vybavení, no to by bylo.

    OdpovědětVymazat
  5. S manželkou jsme také v takovém jednom voze vyrazili na cestu Amerikou a musím uznat, že nás to moc bavilo. Dokonce jsme si říkali, jestli nebude dobrý nápad koupit si repasované notebooky a ještě po cestě pracovat. Střídali jsme se ve řízení a kochání se, a tak mohl vždy jeden pracovat.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

ŠKODA MUZEUM MLADÁ BOLESLAV- Výstava 30 let Favorita

TOP 5 zapomenutých youngtimerů

VAB MICROCAR M19