RETROAUTOMUZEUM STRNADICE: Slavnostní zahájení 4. sezony muzea

Dobří holubi se vracejí... To samé se dá říci o mně a Retroautomuzeu Strnadice. A když jsem se na jejich FB dozvěděl, že chystají nové expozice, vypravil jsem se tam hned v den slavnostního otevření. Což bylo dobře. V muzeu se koná vždy první den sezony sraz veteránů. Do muzea přijela pestrá směska starých (i novějších) vozů, a jelikož muzeum a nové expozice se otevíraly až v 11 hodin, mohl jsem si vozy v klidu prohlédnout.
Byla to opravdu pestrá směsice. Tatry 603, 613 ve všech verzích, jedna Tatra 700, Citroen 2CV, samozřejmě Škodovky 120, Trabany, Lady a další lidové vozy východního bloku, vozy americké (!) armády (jako že Jeep Willys), unikátní Audi V8 nebo kompletní arzenál VB a Policie- v zeleném zbarvení tu byla Lada 2105 a Felicia Kombi. A ještě mnoho dalšího, ať už výdobytky kapitalistického západu nebo produkty socialistického plánovaného hospodářství. Veterány pak odpoledne jely jízdu pravidelnosti.
Já se však velmi těšil na otevření muzea. Jedenáctá se nachýlila a já byl napjatý jak před štědrovečerní nadílkou. Pan Libor Kucharski, majitel muzea, měl zajímavý proslov, v němž popsal nové expozice, poděkoval všem, kteří se na jejich vzniku podíleli a poté.... Se muzeum otevřelo!!!

Přes expozici socialistických vozů jsem prošel do Tuzexu. Tady se odehrály výrazné změny. Dispozice výstavy zůstala nezměněna. V jedné řadě stály vozy staršího data narození- Renault Dauphine, Saab 96 nebo Hillman Minx, a v dalších dvou pak vozy mladší. Mezi nové vozy patří například krásný Renault 20, nebo britská limuzína Ford Cortina a japonská kráska Toyota Corona. Ta se za železnou oponu dostala výměnou za traktory Zetor. Uprostřed místnosti ještě stála hvězdice aut, doplněná o modrý Fiat Uno.
Zajímavých změn dostál také venkovní dvůr. Protože se do Tuzexové expozice vše nevešlo, byl venku zbudován krásný roubený přístřešek. Ještě voněl charakteristickou čerstvou vůní dřevěných staveb. Pod ním stálo šest západních vozů. Renault 11, Peugeoty 205 a 309, červené Daewoo Racer a pak dva noví členové: vínový VW Golf 2. generace a jeden vůz, který bych tu opravdu nečekal. Yugo Florida. Srbské Yugo proslavil, i když nechvalně, vůz Koral. Ten se v expozici také nachází. Bílý exemplář, trochu ošlehaný větry se stal opravdu zajímavým zpestřením expozice. Mimochodem, vystrčení vozu ven z Tuzexu prospělo, působí teď více ucelenějším dojmem. Uvnitř prodejna i s dobovými štíty a květinami pro lepší dojem, venku prodejní plocha i se střechou. Této expozici dávám 1* (ostatně i když jí takto známkuji vždy, letos to je opravdu nejlepší).
Do expozice papalášských Tater přibyla hasičská 613 a vzadu jsem si všiml ještě jedné zajímavosti- prý jediného pohřebního vozu Tatra 613. Příjemnou třešinkou na dortu pak byla dobová stanice OO VB s funkčním "stolem", takovým velínem stanice. Obsahoval monitor od Tesly, hodiny a další vychytávky. Později tam přišli i živí esenbáci. Vedle se nacházela ještě fotokomora, tedy místnost s udělátky na vyvolávání fotek.
A teď se dostáváme k zlatému hřebu programu, dámy a pánové! Vedle muzea se nachází taková stodola. Po jejích bocích jsou nyní nalepeny dvě haly.
Vlevo se nachází Hala malých užitkových vozů. Do ní se přesunuly všechny Škody 1203- sanitní, pohřební, pracovní valník v okrové barvě, karavan a na závěr ještě TAZ z 90. let, poslední mutace užitkové Škody s motorem 1,9 D. Za Škodovky tu pak byl ještě jeden starý známý. Škoda Trekka, pick-up z Nového Zélandu na bázi staré Octavie. Tento vzácný model stál dříve v expozici muzea ve Velkých Hamrech, kde jsem se s ním dvakrát setkal. Ovšem, v hale nebyly jen vozy domácí produkce, ale i dodávky ze spřátelených zemí. Sovětský svaz tu reprezentoval zelenobílý RAF Latvija a klasická terénní dodávka UAZ, mimochodem vyráběná dodnes. Za NDR tu byl smradlavý Barkas a Jugoslávie sem také poslala svého zástupce IMV ze Slovinska- znáte ze seriálu Sanitka.
Při proslovu pan majitel zmiňoval, že expozice obsahuje Multikáry i pokusy o jejich nástupce. Multicar tu měl tři modely- první valník M21 s ovládáním pomocí přenášení váhy, druhým zástupcem byla jednobudková M22 a třetí byla klasická M25 v oranžové s pluhem na sníh.
A co ty pokusy? Tak ty tu reprezentoval VAB Microcar. Při loňské návštěvě muzea jsem ho viděl zaparkovaný před muzeem. Jen tak jsem ho vyfotil, a pátrání po tom, co to vlastně je a kde a kdy se to vyrábělo, byla velká zábava. Můj článek o něm naleznete zde. Dalším pokusem byl zvláštní náklaďáček STAS Pony v černobílé kombinaci, podle popisky "neodborně nastříkaný". Tento vůz jsem vůbec neznal a můj dojem z něj je: "Tak ošklivý, až je hezký." Jo a pak tam ještě byla Tatra Beta ve verzi valník a modrobílé kombinaci.
Vpravo od stodoly se expozice Velkých užitkových vozidel. Ta obsahuje autobusy Karosa LC 735. 20 a Škoda 706 RTO. A také Avii A-31 v hasičské úpravě a první vůz pana majitele, Pragu RN, kterou si koupil za peníze z brigády.

Můj výsledný dojem z muzea? Expozice je dotažena do dokonalosti, pane Kucharski a spol., jen tak dál, ať se daří :)



Komentáře

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. To je pecka! Ta stará audi, to je nádherné autíčko, je velká škoda že tak moc žere... :D! Táta jí měl, ale vyměnil ji za novější model. Tahle kráska nám stále stojí v garáži, protože se ji nechceme zbavit. Je to takové naše sváteční auto. Jinak ta novější audi je taky naprostá paráda!! <3 <3

    OdpovědětVymazat
  3. To je naprostá bomba! Takový autíčko bych rozhodně brala! Škoda že takto nevypadají i elektroauta... :-/ My jedno máme, ale není tak krásné. Teď jsme si k němu pořídili i něco, co se jmenuje fotovoltaická elektrárna na klíč. Já moc nevím, co to je, ale manžel tvrdí, že to potřebujeme. Já mu důvěřuji, ale jsem zvědavá!

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělé muzeum a určitě ho s celou rodinou navštívíme, jelikož máme rádi veterány. Můj tatínek měl doma starou Alfu Romeo, na kterou byl velice pyšný. Já mám již několik let Škodou Octavia a jsem s ní velice spokojená. Nedávno jsem si pořídila zde couvací kameru, která mi pomáhá se nestresovat a vidím vše, co se děje za mým autem.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

ŠKODA MUZEUM MLADÁ BOLESLAV- Výstava 30 let Favorita

TOP 5 zapomenutých youngtimerů

VAB MICROCAR M19