TOP 5 malých Fiatů

Turínská automobilka byla založena roku 1889, řadí se tedy mezi nejstarší automobilky světa. Za ta dlouhá léta značka vyprodukovala spoustu skvělých aut, a v tomto článku se podíváme na ty moje nejoblíbenější.

1-Fiat Tipo
Dnes třicetiletý kompakt znamenal ve své době pro značku naprostou revolucí. Módně hranatá karoserie, které slušela nejvíce modrá barva, dostala plné pozinkování. To byl silný moment, Tipo se totiž na rozdíl od předchůdců neumělo rozpadnout na prach. Navíc bylo postaveno na nové podvozkové platformě, která byla v pozdější době využívána nejen Fiatem, ale i Alfou nebo Lancií. V boji proti korozi byl Vůz roku 1989 také vybaven laminátovými zadními dveřmi. V interiéru čekalo další překvapení. Za příplatek totiž mohl mít plně digitální přístrojový štít. I obyčejné verze sázely na moderní a vzdušný interiér s účelnou přístrojovkou. Verze DGT ↖by se mi líbila, ještě více bych však ocenil exemplář s původními doklady a čísly, prodaný přes Tuzex před revolucí do bývalé ČSSR.


2- Fiat Ritmo
Před Tipem bylo Ritmo. I když bylo, zejména v porovnání s Tipem, považováno za staromódní, já ho beru za jeden z nejskvělejších Fiatů. Vyrábělo se od roku 1978 ve dvou generacích. Ta první, navržena studiem Bertone, sázela na příď s kulatými světly zasazenými do vysokého nárazníku. Design vozu byl opravdu radikální, přesto líbivý. Roku 1982 přišel facelift, design vozu se usadil, přibyl pár světel a do prodeje přišla verze kabriolet. Zároveň pokračovala výroba rychlé verze Abarth. Pro české motoristy je tento vůz zajímavý hned ve dvou věcech: Bertone se při navrhování karoserie pro Škodu Favorit inspiroval svým starším projektem právě tohoto vozu. Druhou zajímavostí je zářez Ritma v české kinematografii. V posledním díle trilogie Slunce, seno... v kabrioletu jezdí Italové, hraní Martinem Dejdarem a Oldřichem Kaiserem.


3- Fiat Uno
V článku o Tipu jsem se zmiňoval o prodeji Fiatů přes PZO Tuzex. Na jejich pobočkách bylo možné za obrovské peníze (a s velkým štěstím) koupit v průběhu totality několik modelů italské automobilky. Fiat 500, 600, 127, a v osmdesátých letech se sem kromě Tipa dostalo i
UNO. Fiat vždy exceloval ve výrobě malých vozů a pro 80s připravil úžasný malý hranatý vozík. Ta karoserie je úžasná. Ve třídveřové verzi jsou místo klik dveří jen takové páčky (velmi nepraktický prvek byl u malých třídveřových vozů v této době hojně používán ;) auto působí velmi čiperně a také ... roztomile. Pod kapotou klapaly tři jednotky: původní motor z konce 60. let, FIRE, moderní motor vyráběný na robotizované lince a diesel. Z výrobních linek sjížděly navíc zajímavé verze Turbo, což byl stylový hothatch. Z Una se stala legenda, která byla vyráběna ve všech koutech světa s milionových počtech kusů.


4- Fiat Panda 4x4
Představte si krabičku. Malou krabičku, třeba od sirek. A dodělejte k ní kola. Touto filosofií se zřejmě řídili konstruktéři Fiatu, když kultovního medvídka vyvíjeli. Legendární miniauto motorizovalo Itálii, bylo geniálně prajednoduché, a Fiat vzpomněl i na ty, kteří žijí ve vysokých italských horách, nebo zkrátka tam, kde nejsou zpevněné cesty. O verzi 4x4 se chci zmínit, zejména kvůli jedné mé osobní vzpomínce. Když jsem si jako malý prohlížel německý AutoKatalog z roku 1985, byl jsem fascinován reklamní fotkou této terénní verze. Malý Fiat na ní brodil v nějakém potoce. Dostalo mě to. Viděl jsem brodit Tatry, džípy, ale malý Fiátek, co vypadá jako krabička?


5- Fiat/Seat 133
Dnes je Seat v područí koncernu Volkswagen, ne vždy tomu tak ale bylo. Firma byla založena 9. 5. 1950 a od roku 1957 vyráběla vůz Seat 600. Ano, licence vozu Fiat. A tak tomu bylo i nadále. Seat 124, 128, a pak také 133. Seat 133 byl model vyvinutý Seatem, ale vyráběný také značkou Fiat. Malý vůz, podobný Maluchu, byl koncepce vše vzadu. Vůz se ovšem prodával hlavně ve Španělsku a proto je dnes celkem zapomenutý. Já sám jsem se o něm dozvěděl díky finské hře My summer car. Tam je Fiat/Seat 133 jako přibližovadlo notorického řidiče pod vlivem Pennti Juoly.

A jaký je váš oblíbený malý Fiat? Pište do komentářů :) 





Komentáře

  1. Já jsem teď kupoval ojetý Fiat Punto, který jsem v požadovaném stavu sháněl skutečně dlouho a když už se podařilo najít, tak jsem musel rychle jednat. Našel jsem si tedy vzor kupní smlouvy na webu https://napovime.cz/navod/jak-napsat-kupni-smlouvu-na-auto/ a domluvil se s majitelem na podmínkách.

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Uno je skvělá kabelka. Měl jsem ho před pár lety jako svoje první auto a vydal jsem se s ním a partnerkou i na dovolenou. Jen teda spaní jsme řešili stanem, který jsme si pořídili na armik.cz společně s další výbavou. Ale v obecné rovině jsem to čekal o hodně horší. Nakonec to docela šlo a ještě dvakrát jsme to zopakovali, pak Uno putovalo dál. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Zdravím, obracím se tu na Vás s problémem tykajícího se výkupu. Šlo by o výkup auta v Liberci. Nedávno jsem se dostala k autě po prarodičích(je to fiátek :D ), ale potřebuji nutně finanční hotovost. Tak jsem se koukala, co je za možnosti v Liberci a našla jsem: https://zahotove.cz/vykup-aut-v-liberci/ a tak se ptám, nemáte s nimi někdo zkušenosti? Je ten odkup tak jednoduchý, jak tam zmiňují? Díky :)

    OdpovědětVymazat
  5. my máme po dědovi ještě Fiat Ritmo. Je z 60. let a na to, jak je starý, tak je to super auto. jediný problém, co s ní m kdy byl, jsou tpms ventily. S tma je nějak problém. Ale našli jsme na to specializovaného technika a ten dokáže aji sehnat chybějící díl a celý to opraví, takže fiátek stále jezdí :)

    OdpovědětVymazat
  6. Právě Fiat Uno byl moje úplně první auto někdy před 15 lety. Říkal jsem si, že první auto se neprodává, takže jsem si ho nechal. Stejně bych za něj tehdy moc nedostal. Říkal jsem si, že bych s ním po dlouhé době mohl zase vyjet a dát ho trochu do pucu. Co si pamatuji, tak určitě bude potřebovat nové tlumiče, ale určitě se toho najde víc.

    OdpovědětVymazat
  7. Můj táta měl právě Tipo. Koupil si ho nějak těsně po revoluci a vlastně s ním jezdil až donedávna. To auto toho hodně zažilo. Taky podle toho ale vypadalo, myslím si, že ty vesnické silnice mu moc nesvědčily. Postupem času s autem bylo víc a víc problémů, takže ho táta nakonec odstavil a ve finále se o jeho osud postaral kovošrot Nýřany. Je to možná celkem škoda, to auto by určitě šlo zrestaurovat a mohl z něj být pěkný exemplář, ale asi by to chtělo opravdu velkou investici.

    OdpovědětVymazat
  8. Myslíte si že je reálné aby se mně to tak malého Fiatu vešel i můj notebook na kterém tak urgentně někdy na cestách potřebuji pracovat? Já se právě obávám že ne. Přitom ten vůz vypadá dobře a podle mně by mně na cestování po republice bohatě stačil. Ale mohu se mýlit, né že ne.

    OdpovědětVymazat
  9. Kdysi jsme s manželem měli také Fiat Panda a byli jsme s ním velice spokojení. Jenže teď máme BMW, které jsme si koupili před rokem a půl. Jelikož auto komunikovalo jen v německém jazyce, museli jsme objednat i firmu na překlad pro BMW, která nám naistalovala do auta český jazyk.

    OdpovědětVymazat
  10. Táta měl roky jednoho takového Fiata odstaveného na zahradě. Byl už nepojízdný a opravovat ho nemělo smysl. I tak tam ale stál dobrých 5 let. Naštěstí jsem ale tátovi vysvětlil co je to ekologická likvidace auta a nakonec se ho zbavil. Myslím, že za ten šrot dokonce i dostal nějaké drobné.

    OdpovědětVymazat
  11. Já miluji malá a kompaktní auta, jako jsou modely Fiatu. Jejich design, praktičnost a ovladatelnost jsou prostě k nezaplacení. Nejvíc mě zajímá, jakou mají spotřebu a jaké mají celkový provozní náklady. To jsou pro mě vždy klíčové informace při vybírání nového auta. Zatím mám několik let svoje auto, ale ráda se projedu i na svojí motorce, na které jsem si nedávno na stránkách https://www.intercars.cz/jsem-servis/ objednala kvalitní náhradní díly na motorku.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

ŠKODA MUZEUM MLADÁ BOLESLAV- Výstava 30 let Favorita

TUZEX a auta v něm prodávaná

VAB MICROCAR M19