RECENZE: POZOR! Volume 2

Kniha POZOR! je velmi unikátní projekt. A také skvělý vánoční dárek :)

Před přibližně čtyřmi lety přišla na světlo boží unikátní kniha. I přes to, že byla vydána holandským nakladatelstvím Narwall, název byl česky. A mělo to svůj význam. Jak již šlo z úvodní obálky poznat, byla to kniha o Československu. A o autech, nacházejících se na jeho území. Autory knihy byli Theo Barten a Maarten Swarts, dva dobrodruzi, kteří v 70. letech v době tuhé normalizace navštívili Československo a nafotili na ulicích volně stojící muzejní autoexponáty. O tom, jak riskantní to v této době bylo, ani nemluvě.
POZOR! Volume 2 je o dalších lidech, kteří překročili Železnou oponu za účelem nafotit vozy, které se na Západě běžně nevyskytovaly a dnes mají některé z nich nedozírnou hodnotu. V zaprášených ulicích běžně stály Tatry 77 a 87, staré Hadimršky, lidové aerovky, Pragy, Waltery, ale také ameriky a vozy z jiných evropských zemí- vzácné předválečné Mercedesy, některé i s motory vzadu (před válkou Mercedes koketoval s touto koncepcí a skončilo to neúspěchem, pozn. autora), KdF-wageny, a další.
Kniha je rozdělena na čtyři části. První část tvoří fotky z cesty Eda Beekmana, odborníka na českou automobilovou historii. Druhá sada fotografií je z cest manželů Kupélianových, kteří si pro cesty zvolili Mercedes 220S v červené barvě. Autorem třetí části je Patrik Van der Stricht, který se připojil k manželům Kupélianovým a absolvoval s nimi cestu roku 1971. Jeho část je již barevně. Poslední sérii fotografií pořídil Bernard Vermeylen. Ten se do ČSSR vydal dvakrát a vždy fotil hlavně Tatry.
Kniha je zcela unikátní projekt a řekl bych, že o ní v naší zemi není moc povědomí. Možná je to tím, že je vydávána pouze v angličtině. Myslím si ale, že každý český milovník aut by ji měl mít ve své knihovně.



Komentáře

  1. Jéé, to jsem moc rád, že jsem si mohl přečíst recenzi na tuto knihu - právě jsem se rozhodoval, zda si ji mám pořizovat nebo jestli sbírku ochudím. Dle vašeho názoru by v knihovně chybět neměla, jdu ji tedy objednat přes bazar-

    OdpovědětVymazat
  2. To vypadá na pěkné počtení. Zajímavý je hlavně příběh fotografů, kteří jen pro svou vášeň riskovali a z lepšího šli za horším. Musím se podívat, jestli se dá sehnat někde levně na eshopech a kdyžtak objednat. Na internetu jse mnašel různé výňatky a vypadá to na moc pěkné fotky a čtení pro milovníky starých aut. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den, vracím se k vám opět pro radu. Dnes bych potřeboval poradit, jak probíhá oprava závitu? Já se v autech celkově moc nevyznám, ale slyšel jsem něco o tom, že to potřebuju, tak se na to raději zeptám experta, vás. Děkuji předem za odpověď a váš velmi ceněný čas :). Mějte se.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak to by mě celkem zajímalo, jestli se v budoucnu budou dělat auta 3d tiskem. Já osobně jsem si 3d tiskárnu domů koupil před pár měsíci z https://eshop.sharplayers.cz/ a i dneska poznávám krásy 3d tisku. Podle mě to už je a ještě bude budoucnost stavby, oprav a vývoje čehokoliv kolem nás. Jen by to teda chtělo ještě trochu dopracovat ten materiál, aby to nebyl plast, ale něco bio, ale tak to už je jen detail. Co na to říkáte vy?

    OdpovědětVymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  6. Jako skvělý vánoční dárek bych to teda nepovažoval, ale asi tak záleží jak pro koho že.. Já a všichni moji známí se moc o toto téma nezajímáme, ale já třeba, kdybych mohl doporučit, tak luxusní peněženka je teda skvělý dárek. Fakt můžu doporučit. Rozdávám už pár let a lidem se to neomrzí. Přeci jenom, věc kterou používají celý den rádi vymění za něco nového. Změna je život.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak to je přesně ideální dárek pro mého tchána, ten auta miluje a už máme pomalu problém mu vymyslet smysluplný dárek, který by ho zaujal. Loni dostal k Vánocům sadu na Pina Coladu, což měla být spíše recese, ale pobavilo ho to a kupodivu ji i používá, když mají doma sešlost lidí. Ale tohle je dobrý tip na další Vánoce nebo narozeniny.

    OdpovědětVymazat
  8. Pěkný den. Musím uznat, že autíčka, to je moje. Já preferuji si vždy koupit nějaký časopis, nezáleží mi moc jaký to je, a večer si ho u krbu v klidu projíždět. Cítím se pak mnohem moudřejší a dokonce i vyrelaxovanější. Pokud jste viděl takové ty designové krby, tak něco takového mám doma a je prostě radost u toho sedět.

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý den. Jo tuhle knihu znám moc dobře. Je opravdu pěkně zpracovaná. A dostala jsem ji také dárkem o Vánocích. Dal mi ji taťka a já jemu na oplátku autokosmetiku . :D Jsme oba nadšenci aut a všeho, co má 4 nebo 2 kola. K dalším Vánocům bych mu chtěla dát zase něco tematického. :)

    OdpovědětVymazat
  10. Tuto knihu jsem koupila manželovi k narozeninám a byl opravdu nadšený. Je veliký fanda do automobilů a troufne si sám i na menší opravy na našem autě. Nedávno k nám přijel kamarád, který si kopil v autobazaru ojeté Audi, ale až doma si všiml, že palubní počítač komunikuje jen v německém jazyce. Manžel mu poradil internetové stránky, kde nabízejí překlad pro Audi. Za pár dní mu tedy technik naistaloval do auta český jazyk.

    OdpovědětVymazat
  11. Co já si tedy aspoň myslím, tak že není dobré u sebe v autě vozit zbraně pokud na to nemáte přímo povolení od úřadu. Viděla jsem totiž na internetu hodně scének o tom, jak někdo vytáhl flintu z auta a tím, že s tím neuměl zacházet, ohrozil sebe i celou dopravní kolonu.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

ŠKODA MUZEUM MLADÁ BOLESLAV- Výstava 30 let Favorita

TUZEX a auta v něm prodávaná

VAB MICROCAR M19