GIANNIS D

Vím, že můj blog je o autech. Ale také o technice, motorech atd. A proto myslím, že vám nebude vadit, když jednou napíšu článek o lodi. Už kvůli tomu, že ji poháněl šestiválcový motor o výkonu 3000 HP. Giannis D byla loď s neuvěřitelně zajímavým příběhem. Když tuto loď, která se tehdy jmenovala Shoyo Maru, spouštěli v roce 1969 v Japonsku na vodu, nikdo netušil, jaký zajímavý příběh loď čeká. Změny majitelů, potopení, turistický cíl... 


Loď byla vyrobena v Kuryshima Dock Company v Imabari v Japonsku. Měla délku 99,5 metru, šířku 16 m, ponor 6,5 m, a pohon zajišťoval, jak jsem již psal, šestiválcový motor o výkonu 3000 HP, max. rychlost 12 uzlů. Byla otypována jako univerzální cargo loď se dvěma nákladovými prostory. Pro posádku zde byly kajuty, dále zde byla dílna, kormidelna, strojovna a můstek. 
Loď za svůj život několikrát změnila majitele. V roce 1975 byla po změně majitele překřtěna na Markos. V roce 1980 se stěhovala naposled, a to do rukou společnosti Dumarc Shipping and Trading Corporation z Piera (Řecko). Loď byla přejmenována na Giannis D. Písmeno D odkazovalo na název Dumarc a společnost nechala plechové D dokonce přidělat na komín. 
Pod řeckou vlajkou a pod společností Dumarc se Giannis D vydal na poslední výpravu. V chorvatské Riece byly nákladové prostory naloženy dřevem. Cílem byl saudskoarabský přístav Jeddah a jemenský přístav Hodeida. Psal se 19. duben 1983 a loď plula Rudým mořem. Byl klidný, bezvlnný den. Kapitán byl velmi unaven po vyřizování formalit u vstupu do Suezkého průplavu, proplavení se průplavem a plavbě v Suzekém zálivu. V Gubalské úžině předal řízení prvnímu důstojníkovi. Ten udělal navigační chybu a za chvíli loď najela v plné rychlosti do severozápadního výběžku útesu Shaab Abu Nuhas. Tento zrádný útes bylo poslední nebezpečí před prvním cílem plavby- Jeddahem. Všichni se naštěstí zachránili. Loď ještě nějakou chvíli odolávala rozmarům moře, nasedlá na útes, než se potopila poblíž dalších vraků. 
Nyní loď leží na písčitém dně, v hloubce 27 m, vrchol je však jen pár metrů pod hladinou. Společnost jí tu dělají další vraky- Rudé moře je početné pohřebiště lodí všeho druhu. Trup je nakloněn na levobok, střední část je zborcená, zachoveljší je příď. Nejvíce původní je záď s komínem (na němž je ono plechové D), portálem a můstkem, ovšem co šlo odšroubovat, tu není. Vysoce fotogenický je lodní šroub, který je ohnutý od otáčení po najetí na útes. Dovnitř se dá dostat několika cestami. Je možné si prohlédnout mozaikovou koupelnu, strojovnu s již zmiňovaným šestiválcem, nebo dílnu, která byla vybavena soustruhem, vrtačkou na stojanu, bruskou a masivním svěrákem.  
Giannis D ve vodě

Schéma rozlomení 
Lodní šroub
Shaab Abu Nuhas a jeho oběti
Strojovna

Kapitánský můstek






Komentáře

  1. Slušný motor, slušný výkon. Pro člověka, který se celý den pohybuje v motorech i tak nepředstavitelný. Jako dostat se k opravě něčeho takového, to by mi asi sundalo pracovní polobotky, jakl bych z toho byl nadšený. Jak něco smrdí benzínem, naftou a olejem, tak u toho musím být děj se co děj. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jak píšeš, tvůj blog není jenom o autech. Ty se zajímáš technikou z minulosti, já v IT zase vyhledávám nové možnosti a cesty, kterými se společnost bude v blízké budoucnosti zabývat. Baví mě se zaobírat novými tématy ještě dříve, než jsou otištěna v médiích. Je to skvělá věc. Minulostí se zabývám jen velmi okrajově.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

ŠKODA MUZEUM MLADÁ BOLESLAV- Výstava 30 let Favorita

TUZEX a auta v něm prodávaná

VAB MICROCAR M19