MUZEUM SOCIALISTICKÝCH VOZŮ VELKÉ HAMRY potřetí xD
Jako každý rok jsem se letos již potřetí podíval do muzea socialistických vozů ve Velkých Hamrech. A opět to bylo skvělé, auta se totiž často mění a každý rok je trochu jiná. Navíc, otevřela se nová expozice nákladních aut a přišly i špatné zprávy: hodně aut bylo staženo majitelem a musely být nahrazeny. Ale všechno popořadě.
Jako první exponáty bývají Škodovky. Tentokrát ale toto čestné místo získal vůz, který sice není socialistický (rok výroby 1937), ale i tak zajímavý- Jawa Minor. Byl vystaven ve stavu, který měl k perfektnímu daleko. Taková opravená patina. Černý lak se oloupal a někdo ho poté přetřel. Je na něm tedy spousta nerovností. Vůz se mi ale zalíbil, hlavně díky velkému kulatému zrcátku. Vedle pak stály známé vozy- Škoda 1102 z Finska a Škoda 1200 taxi s pravostranným řízením. Čtvrté auto řady ale bylo nové, byla to krásná bílá Felicia kabrio, která nahradila červenou, nádherně původní (byla stažena majitelem). Ze stejného důvodu vedle ní stála šedá Škoda 1100 MBX, která byla také náhrada za, také červenou embéiksku, která měla blatník spravený dlažební kostkou. A do třetice, oranžové kupátko Škoda 110R nahradilo žlutý kus. Další vůz, zelené Garde, bylo zapůjčeno po natáčení dílu pořadu Garáž. Na první pohled na něm ale něco nesedí. Garde přece nikdy nemělo čtyřsvětlovou masku ze Škody GLS. Ano, a pohled dozadu vaše udivení ještě přiživí. Vzadu jsou totiž světla z Tatry 613, jen jsou trochu přeskupena. Ale proč tomu tak je? Jedná se o předsériový prototyp. Vůz vedle je již známý Rapid kabrio z Anglie (jak napoví řízení) v červené, jeho soused je ale nový. Sousedem je německý bratr od firmy GrafStift, vyvedený v nádherné stříbrné metalíze. Další auta odkazují na dnes již neexistující závody Škoda pick-upů Favorit a Felicia. Vedle Rapidu GS je tedy bílý Favorit P-U bez světel a vedle něj žlutá P-U Felicia.
Toto je ale druhá řada. První samozřejmě také nezmizela, i když je hodně překopána. Z nových kusů jmenujme např. Škodu Octavia kombi v modré nebo zelenou závodní stovku. Co je ale smutné, byl nahrazen béžový, nádherně zachovalý Favorit. Jeho nástupce je bílý, garážově upravený, ale alespoň má výbavu LS- tedy lepší sedačky a otáčkoměr. Ale mezi stovkou a stodvacítkou klausovkou je otvor. Obrovský vchod do vedlejší haly. Nad dveřmi je značka práce na silnici. To napovídá, že je to EXPOZICE NÁKLADNÍCH VOZŮ. Já jsem o tom, že má být tato expozice založena, slyšel už loni od průvodce. Ale nevěřil jsem tomu, že se to za rok stihne. Když jsem vešel do muzea, nic nenasvědčovalo tomu, že tam ta expozice je. Jenže pak jsem viděl tento magický vchod a rozběhl se tam. A co expozice nabízí? Je na ní stále vidět, že je to stále ve fázi rozšiřování. Aut tam moc není, jsou tam i dvě Škodovky, rozebraná Tatra 613, Iveco Daily a městská Avia s plošinou. Ale je tam i několik velmi zajímavých náklaďáků. Jako první tam byla Tatra 813 6x6 v zelené khaki s bílým nárazníkem. Zrenovována v nádherném stavu, podvozek se dvěma nápravami vpředu a jednou vzadu. Vedle ní vojenská khaki Kačena. Ovšem nikoli Citroen 2CV, podle houpavého stylu jízdy se pojmenoval i nejhorší český náklaďák Tatra 805. Vůz s motorem Tatra 603 a pohonem 4x4 přivedl do blázince mechanika Tatry, který jel na expedici s Hanzelkou a Zikmundem. Jak jsem již říkal, vůz je vojenský, s nástavbou, trikolorou na dveřích a plyšovou myškou Minnie v kabině. Autobus vedle je asi nejzajímavější vůz v expozici. Už proto, že znám jeho osud. Socialistický autobus? To bude asi Karosa. Ne, není. Je menší, má základ v Avii a motor vpředu. Už víte? Asi ne, je to málo známý, bulharský autobus Avia Chavdar C-51. Já bych ho také neznal, ale... Tento autobus totiž jezdil u nás, když jsem byl malý. Provozoval ho náš regionální přepravce Slavomír Kohout. Ten měl vždy své autobusy v nejlepším pořádku a jejich lak byl většinou bílý s modrými pruhy. Tento kus nosí loga spolku Veselý turista. Ovšem, kdo byl předchozí majitel? Ano, pan Kohout. Jako malý se mi totiž vždy líbil a říkal jsem si, když jsem ho přestal vídat, kam přišel. Teď už vím. Pod logy turistů se dají ještě najít zbytky samolepek s kontaktem na majitele. Další vozy byly dvě Avie, jedna modrá sklápěčka, a pak červená s "bednou" s logy PO- požární ochrana. Ta modrá měla řazení pod volantem, pod sklem bílý pruh a mezi ním a chladičem bylo napsáno: Příprava na STK+ME. Červená byla klasická hasičská, do nástavby se vešlo až sedm lidí a dva do kabiny. Další dva vozy byly také hasičské. ARO 240 a zase Tatra 805. A zbytek příště...
Video z Hamrů: https://www.youtube.com/watch?v=pV50jLS67ns
Jako první exponáty bývají Škodovky. Tentokrát ale toto čestné místo získal vůz, který sice není socialistický (rok výroby 1937), ale i tak zajímavý- Jawa Minor. Byl vystaven ve stavu, který měl k perfektnímu daleko. Taková opravená patina. Černý lak se oloupal a někdo ho poté přetřel. Je na něm tedy spousta nerovností. Vůz se mi ale zalíbil, hlavně díky velkému kulatému zrcátku. Vedle pak stály známé vozy- Škoda 1102 z Finska a Škoda 1200 taxi s pravostranným řízením. Čtvrté auto řady ale bylo nové, byla to krásná bílá Felicia kabrio, která nahradila červenou, nádherně původní (byla stažena majitelem). Ze stejného důvodu vedle ní stála šedá Škoda 1100 MBX, která byla také náhrada za, také červenou embéiksku, která měla blatník spravený dlažební kostkou. A do třetice, oranžové kupátko Škoda 110R nahradilo žlutý kus. Další vůz, zelené Garde, bylo zapůjčeno po natáčení dílu pořadu Garáž. Na první pohled na něm ale něco nesedí. Garde přece nikdy nemělo čtyřsvětlovou masku ze Škody GLS. Ano, a pohled dozadu vaše udivení ještě přiživí. Vzadu jsou totiž světla z Tatry 613, jen jsou trochu přeskupena. Ale proč tomu tak je? Jedná se o předsériový prototyp. Vůz vedle je již známý Rapid kabrio z Anglie (jak napoví řízení) v červené, jeho soused je ale nový. Sousedem je německý bratr od firmy GrafStift, vyvedený v nádherné stříbrné metalíze. Další auta odkazují na dnes již neexistující závody Škoda pick-upů Favorit a Felicia. Vedle Rapidu GS je tedy bílý Favorit P-U bez světel a vedle něj žlutá P-U Felicia.
Toto je ale druhá řada. První samozřejmě také nezmizela, i když je hodně překopána. Z nových kusů jmenujme např. Škodu Octavia kombi v modré nebo zelenou závodní stovku. Co je ale smutné, byl nahrazen béžový, nádherně zachovalý Favorit. Jeho nástupce je bílý, garážově upravený, ale alespoň má výbavu LS- tedy lepší sedačky a otáčkoměr. Ale mezi stovkou a stodvacítkou klausovkou je otvor. Obrovský vchod do vedlejší haly. Nad dveřmi je značka práce na silnici. To napovídá, že je to EXPOZICE NÁKLADNÍCH VOZŮ. Já jsem o tom, že má být tato expozice založena, slyšel už loni od průvodce. Ale nevěřil jsem tomu, že se to za rok stihne. Když jsem vešel do muzea, nic nenasvědčovalo tomu, že tam ta expozice je. Jenže pak jsem viděl tento magický vchod a rozběhl se tam. A co expozice nabízí? Je na ní stále vidět, že je to stále ve fázi rozšiřování. Aut tam moc není, jsou tam i dvě Škodovky, rozebraná Tatra 613, Iveco Daily a městská Avia s plošinou. Ale je tam i několik velmi zajímavých náklaďáků. Jako první tam byla Tatra 813 6x6 v zelené khaki s bílým nárazníkem. Zrenovována v nádherném stavu, podvozek se dvěma nápravami vpředu a jednou vzadu. Vedle ní vojenská khaki Kačena. Ovšem nikoli Citroen 2CV, podle houpavého stylu jízdy se pojmenoval i nejhorší český náklaďák Tatra 805. Vůz s motorem Tatra 603 a pohonem 4x4 přivedl do blázince mechanika Tatry, který jel na expedici s Hanzelkou a Zikmundem. Jak jsem již říkal, vůz je vojenský, s nástavbou, trikolorou na dveřích a plyšovou myškou Minnie v kabině. Autobus vedle je asi nejzajímavější vůz v expozici. Už proto, že znám jeho osud. Socialistický autobus? To bude asi Karosa. Ne, není. Je menší, má základ v Avii a motor vpředu. Už víte? Asi ne, je to málo známý, bulharský autobus Avia Chavdar C-51. Já bych ho také neznal, ale... Tento autobus totiž jezdil u nás, když jsem byl malý. Provozoval ho náš regionální přepravce Slavomír Kohout. Ten měl vždy své autobusy v nejlepším pořádku a jejich lak byl většinou bílý s modrými pruhy. Tento kus nosí loga spolku Veselý turista. Ovšem, kdo byl předchozí majitel? Ano, pan Kohout. Jako malý se mi totiž vždy líbil a říkal jsem si, když jsem ho přestal vídat, kam přišel. Teď už vím. Pod logy turistů se dají ještě najít zbytky samolepek s kontaktem na majitele. Další vozy byly dvě Avie, jedna modrá sklápěčka, a pak červená s "bednou" s logy PO- požární ochrana. Ta modrá měla řazení pod volantem, pod sklem bílý pruh a mezi ním a chladičem bylo napsáno: Příprava na STK+ME. Červená byla klasická hasičská, do nástavby se vešlo až sedm lidí a dva do kabiny. Další dva vozy byly také hasičské. ARO 240 a zase Tatra 805. A zbytek příště...
Video z Hamrů: https://www.youtube.com/watch?v=pV50jLS67ns
Projel jsem všechny tři díly a fakt nádherné kousky. Ty nákladní mě asi zaujaly nejvíc. Některé ty osobáky jde pořád potkat na našich silnicích. Myslím si, že například takové Favority z nich určitě jen tak nezmizí. Táta na toho svého nedá dopustit. Je sice už v dost zuboženém stavu (například chybějící hlavice řadící páky a takové drobnosti), ale pořád jezdí. Pro jeho potřeby to bohatě stačí.
OdpovědětVymazat