MUZEUM SPORTOVNÍCH VOZŮ LÁNY #2

  Muzeum v Lánech má ovšem dvě patra. V druhém se nachází ty největší unikáty muzea. Když jsme vyšli do druhého patra, naskytl se nám pohled zejména na závodní speciál Lotus Praga LMP2. Černý nizoučký závoďák se zúčastnil závodu 24h Le Mans. I přes to působí dost "fórově"... Jeho levým sousedem byla závodní oranžová Tatra 603, bohužel bez rour ejektorového chlazení. Sousedem z pravé strany nesl jméno Tatraplan Sport. Jedná se o speciál z dob po převratu 1948, byl nabourán a na konci 80. let opraven hercem Luďkem Munzarem. Ten s ním i závodil. Zajímavý je i volant, který mu věnoval spisovatel Bohumil Hrabal.
  Za zmíněnou trojkou se nachází řada starých BMW. Prvním zástupcem bylo nabourané BMW 1800. Soutěžní červený vůz závodníka Richarda Trajbolda to schytal do levého světla, alespoň že neskončil ve šrotu. Další "bávo" bylo v podstatně lepším stavu. BMW 2800 CS ve stříbrné barvě na sobě neslo upoutávku na La Carrera Panamericana 2014. V tomto roce se těžkého závodu poprvé účastnili zástupci ČR. Jeden ze účastníků, Petr Kačírek, jel podobným. Soused stříbrného kupátka dokázal zahřát u srdce. BMW 2002 Targa v úpravě od firmy Baur byl oblečen do krásné oranžové, celek dotvářela závodní světla Hella. Vtipně působily parkovací hodiny za sklem.
 V řadě "modrobílých větráčků" bylo zastoupeno jedno z nejavantgardnějších BMW. Typ 2000 CS si tento titul rozhodně zaslouží, na bílém kupátku v muzeu to bylo jasně poznat. Světla za plexisklem s podélným tvarem dělají své. Další dva kusy, oba červené, už zastupovaly školu BMW 80. let. Klasická 323i Baur a 635 CSi s obřím lízátkem a širokým nárazníkem, oba měly navíc pěknou červenou barvu.
 Nyní se vracíme zpět do naší vlasti. Jawa Minor II z roku 1952 vypadal jako elegantní kupé. Byl stvořen dvěma nadšenci a s trochou nadsázky je to takový náš Hot Rod. Další vůz nesl stejné druhové jméno, jen to rodové znělo Aero. Po roce 1948 přešla výroba Minoru pod Aero. Tento konkrétní Aero Minor Le Mans neboli Doutník je ale naše zapomenutá národní hrdost. Dva Minory se zúčastnily závodu 24h Le Mans roku 1949. Jeden z vozů skončil druhý!!!
 Na druhé straně horní expozice se také našly zajímavé kousky. Třeba rally Ford Puma, vybaven integrovaným heverem, Trabant AMG se znakem Mercedes, řadicí pákou na podlaze a možná i upraveným motorem, nebo Saab Sonett III. Žlutý laminátový sporťáček s elegantní karoserií se měl dovážet hlavně do USA. Jeho výroba skončila roku 1974 právě z důvodu neplnění emisních limitů v USA. Konkrétní kus s motorem Ford V4 pochází z roku 1971.
A to samozřejmě není vše, pokud to chcete vidět na vlastní oči, přijeďte se podívat :)



Komentáře

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Lány mají krásný muzeum. Podobné jsem navštivil, když jsme se byli v Chorvatsku potápět a byli jsme taky unešení. Hodně mi to evokovalo právě ty Lány. Jak portfoliem vozového parku, tak celkově i tím feelingem a pocitem, který jsem si tam odsud odnášel. Rozhodně doporučuju najít všem, kdy by se chystal na jih Chorvatska jim , než jen na lehátko na pláž... Třeba o prázdninách, až se uklidní situace. ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Muzeum sportovních vozů v Lánech jsme navštívili vloni s přítelkyní a moc jsme si to užili - samozřejmě to nebylo jednoduché ji přemluvit k tomu, aby tam se mnou šla, ale musel jsem ji to vynahradit. Dali jsme si v okolí turistický výlet v perfektním funkčním oblečení, které jsme sehnali z https://www.onlinesekac.cz/ a oba jsme byli moc spokojeni.

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Koukám, že já - nadšenec do elektromobilů, tady asi nemám co dělat, že? Jako co si ale zase musím obhájit, tak je to precizní zpracování vozu Porsche Taycan. To se klukům z Německa zase jako povedlo. Až sbalím nějakého boháče, šup s ním do autosalonu. Tak to mám vysněné.

    OdpovědětVymazat
  6. No ty bláho, to jsou teda fára! Taky bych si jednou nějaké takové přál, ale to chci asi trochu moc. Tolik peněz si ani za celý život nevydělám! Zůstanu tedy asi jen u snění a pozorování z dálky. Jinak jak jsou na tom tyto auto s pneumatikami? Mají nějaké kvalitní, nebo naopak nekvalitní? Já kupuji třeba z https://www.pneuok.cz/ a jsem spokojen :).

    OdpovědětVymazat
  7. Tak tohle auto je úplně skvělý! Vypadá jako batmobil. To bych si hned zkusila. Tohle auto asi autoalarm nemá co? Bála bych se, že když postavím tuhle krásku na ulici někde na sídlišti, že mi ho někdo šlohne hned pod oknem. A to by mi bylo opravdu líto. Otevírají se i dveře nahoru ? Jako u klasických sporťáků?

    OdpovědětVymazat
  8. V minuém měsíci nás opravdu zachránila z nesnází autopůjčovna Brno. Měli jsme jet totiž na svatbu naší kamarádce a já měla řídit auto vepředu v koloně. No jenomže toho večera před svatbou se nám porouchalo auto a my tak museli sehnat náhradní vůz na opravdu velmi krátkou chvíli. Naštěstí nám pomohli.

    OdpovědětVymazat
  9. Kdybych měla možnost jezdit v takto starých autech jednoho dne, byla bych opravdu nadšená. Já jsem teda více na ty moderní elektrické vozy a nebo hybridy, to se musí přiznat, ale také mám úchylku na ty staré. Pakliže byste si chtěli vyzkoušet něco dravého elektrického, koukněte na pronájem tesla

    OdpovědětVymazat
  10. Jo tak v takovém fáru jsem se také mohla někdy projíždět, jenže to není tak moc reálné, hádejte proč. Nežila jsem v produktivním věku vůbec zdravě a pak mě to doběhlo. Totiž třeba takový zázračný doplněk stravy jménem kotvičník jsem poprvé začala brát až když mně nabíhalo na 60.

    OdpovědětVymazat
  11. Je zajímavé jak se dříve vůbec neřešily disky na auto, přitom dnes je to jasné jak facka že to auto musí na těch kolech nějak hezky vypadat. Je to zajímavé jak se to odvětví mění, copak přinese elektro..

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

ŠKODA MUZEUM MLADÁ BOLESLAV- Výstava 30 let Favorita

TUZEX a auta v něm prodávaná

VAB MICROCAR M19