CESTOVÁNÍ PO ČESKÝCH MUZEÍCH #3: RETROAUTOMUZEUM STRNADICE #1


Nebo také Sklad plechového materiálu Strnadice je muzeum, které jsem o víkendu navštívil. Je podobně jako muzeum ve Velkých Hamrech specializováno na vozy z dob minulého režimu. Nachází se ve Strnadicích na Sedlčansku. Muzeum je v bývalém kravíně. Když přijdete do muzea, přivítá vás "umělecké dílo". To je: Škoda 100, která je rozpůlena. Jedna část je červená a jedna žlutá. Ty jsou jakoby zapíchnuty do země. Nad nimi jsou motorky a nahoře na stropě je přidělán Trabant. V průčelí ještě můžete vidět "podnikovou jídelnu" a dětský pokoj z dob socialismu. V době naší návštěvy byl  zapůjčen v muzeu Premier 118NE. To byl vůz, který se měl prodávat za 99 900 Kčs. Byla to ovšem pěkná blamáž. Do muzea se ovšem auta nezapůjčují, mají tu stálou sestavu vozů zanesenou v plánku. Muzeum je rozděleno na několik částí. V první jsou vozy z ČSSR, SSSR, NDR, PLR, RSR, Jugoslávie... V druhé, která se mi líbila nejvíce, jsou vozy prodávané přes Tuzex a řada Škod 1203. V rohu je expozice nálezový stav. Pak se musí ven. Venku je otevřená tramvaj T3 a hodně smutný pohled na zbědované nerenovované vozy, které jsou zde odstaveny. V poslední části jsou Tatry 613 a expozice "Od zavinovačky k sametu". Teď se vrátíme na začátek. Hned jako jedno z prvních stojí raritní AWZ P70 Coupé. Tento předchůdce Trabanta je v muzeu vystaven v modré metalíze a je to jeden ze třech v republice. Proti němu je zaparkována FSO Syrena, malý sedánek z PLR a ZAZ- 965, licenční Fiat 600 z Ukrajiny. Z dalších zajímavých vozů můžeme zmínit např. dva ruské kočáry GAZ M21 Volga "Carevna" a GAZ M20 Poběda nebo FSO Warszava, licenční Pobědu vyráběnou v Polsku. Aby byl vidět kontrast mezi československými vozy, je v expozici postaven Velorex vedle Škody Octavia. Expozice je rozdělena na léta. Toto byla léta šedesátá. A po nich jsou nečekaně léta sedmdesátá. Začínají srovnání Trabanta 601 a Škody 1000MB. Za nimi stojí neméně zajímavý ZAZ Záporožec 968, tedy "okoplé" NSU TT. Jeho sousedem je Velorex 435. Nástupce původního "Montgomeráka" má karoserii z laminátu a koženky a má čtyři kola. Tento Velorex nikdy neměl úspěch předchůdce a s odstupem času můžeme říci, že to byl omyl Velorexu... Za Velorexem je zaparkována u nás velká rarita, Iž 21251. O tomto zeleném kombi řekl nejmenovaný návštěvník muzea: Tak toho Iže vidím poprvé na vlastní oči. Vždycky jsem ho viděl jen v prospektech. Následuje řada vozů, jejímiž členy jsou: Moskvitch 407, Wartburg 353, VAZ 2101, VAZ 2103, novější Lada VAZ 21061 a Zastava 1100. Proti nim stojí domácí řada, složená ze Škod 110 R, Garde, 120, 120 GLS a 130 GL. Za Škodou 130 GL stojí Volha GAZ 3102, tedy nové provedení Volhy. V této části muzea ještě můžeme vidět klasický Maluch, tedy Fiat 126polski, nádhernou bílou Škodu Rapid, Ladu VAZ 2107 a Moskvitch 2140. Také je tu jedno velice zajímavé srovnaní. Jsou tu postaveny, zády k sobě, vozy Simca 1307 a Moskvitch Aleko. Tyto vozy jsou si totiž hodně podobné.Tipnete si proč? Ano, licence. V případě tohoto Moskvitche s předním pohonem si Rusové vzali licenci od Simcy. Vozy se v detailech liší, ale i tak si jsou celkem dost podobné. Nyní se přesouváme do let devadesátých, do doby dovozů všech možných aut. Tato část je otevřena zajímavým červeným FSO Polonezem, polským fastbackem. Dále je zde řada tří aut, kterými jsou Lada Samara, Škoda Favorit a Škoda Forman. Forman to ale není obyčejný. Je to totiž vzácný akční model Marathon. Tento je navíc krásně zachovalý. Má speciální výbavu: litá kola, ostřikovače, střešní okno a nosič, spoiler, centrální zamykání, autorádio Blaupunkt nebo digitální hodiny ve stropě. Expozice pokračuje dovozovými, poruchovými vozy, a těmi jsou stříbrný Oltcit Club RL s černými plastovými boky, ZAZ Tavrija, vůz za 101 000 Kčs a Yugo 55, licenční Fiat a superšmejd, který se dovážel i do Ameriky (dovozce zkrachoval). V devadesátých letech se k nám dovážela i Dacia se čtyřmi světly a plastovou maskou, zde stojí červená ve specifikaci kombi. Dalšími reprezentanty této doby jsou Wartburg 1,3 a Trabant 1,1 z Maďarska. Ano, oba vozy mají čtyřtaktní motor s řazením na podlaze. Toto je konec expozice socialistických vozů, teď jdeme do části muzea s tuzexovými vozy.
V této části jsou ovšem i Škody 1203, od kolébky po rakev. Začíná sanitkou, pokračuje užitkovými variantami, obytným vozem a končí pohřební variantou. Kromě "razdvanulatrojek" je tu TAZ 1,9 s dieselovým motorem vyráběný v Trnavě. Hlavním obsahem této expozice jsou ale tuzexová vozidla. Vozy jsou rozděleny do dvou řad, ty novější jsou pak v hvězdici.
Expozice tuzexových vozů podle plánku
Vozy 63-67: Prvním tuzexovým vozem je Renault Dauphine, kulatý sedan s motorem vzadu. Vedle něj stojí Hillman Minx, tedy ochutnávka z Anglie. Jeho sousedem je rzí opupínkovaný Renault 8 Gordini. Vedle Gordiniho je zaparkován Saab 96 v předrenovačním stavu. Řadu zakončuje Simca 1501 s metr a půl dlouhou anténou. 68- 75: Další řadu otevírá zachovalý Renault 16 TX. Jeho sousedem je červené BMW 323i. Je v původním stavu, jen dobově opravováno. Další dvojice vozů, Volvo 240 a Saab 99 byly v době naší návštěvy na výstavě. Jejich sousední dvojice ovšem ne, a tak se můžeme kochat krásou francouzských křivek vozu Chrysler 180 a nebo si prohlížet roztomilý žlutý "ocucaný bonbon" Austin Allegro. Allegro si prý koupila nějaká cca dvacetiletá dívka v Tuzexu. Kromě roztomilého vzhledu má tedy i originální historii. Řadu zakončuje italsko- anglická dvojice: Fiat 127 a Austin A40. Posledních šest vozů je postaveno v originální hvězdě. Ovšem pěticípé, protože první vůz, červenobílý Ford Transit, stojí mimo hvězdu. Tak tedy do hvězdy. Jejím prvním zástupcem je bílý Ford Escort. Klasický dvoudveřový sedan. Další cíp je také Ford, ovšem o třídu větší, v Belgii vyrobená červená Sierra. Tento exemplář je velice pěkně zachovalý, ale má jeden nedostatek: pochází z doby po revoluci. Dalším cípem, vozem č.78, je Daewoo Racer, tedy licenční Opel Kadett. Prošel jen vzhledovou opravou a na pravých zadních dveřích mu chybí lišta. Tato piha na kráse mu ale přidává na originalitě. Jeho sousedem je stříbrný Renault 9 jako z fabriky. Má také francouzského souseda, bílého Peugeota 205. V rohu vedle "dvanátsettrosek" je nálezové dioráma Trabantu 600 a P70 Universalu. V tomto místě není bývalý kravín ani vymalován a je vidět, jak dříve vypadal. Pokračování příště

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ŠKODA MUZEUM MLADÁ BOLESLAV- Výstava 30 let Favorita

TOP 5 zapomenutých youngtimerů

VAB MICROCAR M19