MUZEUM SOCIALISTICKÝCH VOZŮ- POKRAČOVÁNÍ


Přesouváme se do expozice vozů ze SSSR. Prvním vozem je VAZ 2102 kombi, nazýván Žiguli. Je bílý, ale je zároveň polepen magnetickými pláty (jako taxi). Náš průvodce Josef Janoušek nám říká: Když tu mám vnoučata a oni se začnou nudit, dám jim pláty a řeknu jim: Najděte vůz, na kterém to nebude držet. Pochopitelně přijdou, až dojdou k Trabantu a pláty tam (ne)nalepí. Vedle dvajednanuladvojky kombíka stojí bílý VAZ 2106 a vedle něj zvláštně modrý VAZ 2107 alias Mercedes východu. Sousedem VAZu 2107 je první Lada (VAZ) s předním pohonem, Lada Samara (v Rusku Sputnik). Tuto zvláštně světle modrou Ladu (spíše její pohon) vytvářeli Rusové společně s Porschetem, čímž se samozřejmě nezapomněli chlubit. Vedle Lady Samary stojí Moskvitch (česky Moskvič) 407. Tento Moskvitch má čtyřstupňovou převodovku a ministěrače poháněné od motoru. Takže při dešti podřadíte na trojku, motor se vytáčí jako blázen, ale aspoň to stírá. Vedle něj stojí jeho nástupce Moskvitch 408 v líbivé světle-tmavě zelené a vpravo od něj se nachází Moskvitch 2141 Aleko, první Moskvitch s předním pohonem a zároveň prostornou karoserií převzatou z Talbotu 1500. Měl skvělé zrcátko, ale jen jedno. Na druhé straně tedy bylo hrozné ze "stodvacítky". Moskvitchovým sousedem je ZAZ Tavria (rusky 3A3). Toto vozidlo se dováželo do ČSFR a stálo cca 101 000 Kčs. Tavria si u nás ale získala status extra poruchového auta. Zvláštností vozu bylo, že se z os sundávala jen pneumatika s železnou obručí a náboj zůstal pevně na ose. Nyní se přesouváme do země Nicolauea Chauchesca, do Rumunska. Rumuni byli známí svými vozy, které stavěli podle francouzských licencí. Prvním vozem z Rumunska je Dacia 1300. Tento licenční Renault 12 byl proslulý svou francouzskou pohodlností a prostorností. Byl ovšem velmi nekvalitní. Sousedem dačky je Olcit Club 11R. Tento vůz je opět francouzská licence, ale pro změnu od Citroenu, konkrétně modelu Axel. Rumuni podepsali smlouvu s Francouzy o výstavbě továrny ve městě Craiova. Zde se na jedné lince vyráběly Axely a Olcity. Pro Olcit bylo charakteristické, že když ho dělali Rumuni, ,,mlátili to tam kladivem“ a Olcitův domov byl místo garáže servis. Když ale šel kolem Francouz a vůz zkontroloval, bylo to bezvadné auto. Měl také bohatou výbavu typu metalíza a digitální hodiny. Vraťme se ale k našemu vozu. Náš průvodce nám vysvětluje: ,,V textilce se v případě nebezpečí vyvěsila cedulka KRITICKÝ STAV. Na tohoto Olcita jsem ji pověsil také, protože tento Olcit je zde vystaven v nálezovém stavu bez karburátoru a kusu motoru. V interiéru můžete vidět letité nánosy prachu a na okénku pravých předních dveří mech. Když odsud odcházím, udělám tři věci. Zhasnu, pustím alarm, a pokropím mech na Olcitu. To proto, aby neopadal.“ Další socialistická země, kterou navštívíme, je PLR, tedy Polská lidová republika. Ta vyráběla hlavně Fiaty s přídomkem Polski. Jejich nejslavnějším vozem byl tzv. Maluch. O tom ale až za chvíli. První polské auto je v muzeu Fiat 125P. U něj má náš průvodce další perličku. Na Fiatu miloval páskový rychloměr. Rychlost u horizontálního rychloměru měřila červená páska. Pod ní byl ale neprůhledný plast. Když jednou plast sundal, zjistil, že pásku posouvá ručička. Líbilo se mu totiž, jak se páska hýbe "sama od sebe". Vedle tohoto ,,poláku“ stojí již zmiňovaný Maluch, tedy Fiat 126p. Opět italská licence, tentokrát hranaté konverze Fiatu 500 Fiatu 126. Polská továrna ,,vychrlila“ za cca 30 let vychrlila okolo 4 000 000 Maluchů. Vyráběla se i verze BIS, která měla motor pod podlahou a tudíž dva kufry. Tento okrový model je v pěkném stavu a je na něm názorně vidět, jak je tento model malý. Za ním stojí dva italské Fiaty. První je Fiat 600. U nás se kupovala za koruny. Dalším Fiatem je Fiat 127. Ten se kupoval za bony (tuzexové koruny). Byl to první miniFiat s koncepcí vše vepředu. Z Polska se přesuneme do NDR, tedy Německé demokratické republiky. Zde se dělalo lidové vozítko s duroplastovou karoserií- Trabant. První vůz, který si ukážeme, bude tedy Trabant. Nikoli ale šestsetjednička, ale starší model P50. Ten je zde vystaven v nálezovém stavu s oloupaným lakem a sám myslím, že je nepojízdný. Vedle něj stojí bílý Trabant 601 cca z roku 1972. Tyto vozy se projevovaly tím, že ještě vůbec neuměly topit. Vedle tohoto Trabantu stojí modrý, krásně zrenovovaný 601 De Luxe a jeho sousedem je žlutý Trabant 601 Universal, tedy kombi. Vedle Trabanta kombi stojí Wartburg 353 a vedle něj zelený 1,1 Kombi s motorem VW Polo- tím pádem nejezdí na mix, je to čtyřtakt a má řadičku na podlaze. U nás se neprodával, tento kus vyhrál majitel v loterii MON. V příštím díle uvidíme vozový park VB...

Komentáře

  1. Nojo, to byla ještě doba. Jak se na autu něco pokazilo, tak stačilo vzít svářečku, kladivo a pár klíčů a člověk si s tím poradil sám. Něco se vyvařilo, něco se vyťukalo... Dřív byla auta dostupnější v tomhle ohledu. Dneska, když to vidím, tak si lidi nezvládnou na autě udělat prakticky skoro nic, maximálně tak vyměnit kola. A je to škoda, protože spousta lidí by chtěla, ale to auto je pro kohokoliv jiného než automechanika (který musí mít ideálně školení) naprosto nesrozumitelné.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

ŠKODA MUZEUM MLADÁ BOLESLAV- Výstava 30 let Favorita

TUZEX a auta v něm prodávaná

VAB MICROCAR M19