MUZEUM SOCIALISTICKÝCH VOZŮ- POKRAČOVÁNÍ #2


 Ano a je to tu! Přes ČSSR, SSSR, PLR, RSR a NDR jsme se dostali ke služebním vozům, hlavně k vozům (ne)populární VB. Prvním služebním vozem je ale černá, "ministerská" Tatra 603. Je to klasické čtyřsvětlové provedení (dělalo se i třísvětlové). Tatra je v nádherném stavu na veteránských číslech a má mlhovky kryté kryty Tiger. Stojí ovšem už u vchodu, takže jsme trochu opustili řadu... Dalším vozem GAZ 24-02 VB, tedy Volha kombi. U tohoto vozu nám Janoušek řekl fejeton. Když si chcete vyrobit vůz VB, koupíte si stopětku nebo žigul v bílé barvě, zčásti ho natřete žlutou, v reklamní agentuře si koupíte iniciály jmen Venca a Bohouš, nalepíte je na auto, koupíte si maják, vyjedete na silnici a fízli vám seberou řidičák. Když ale maják zakryjete, nic se vám nestane. Jinak co se týče této Volhy, má sedm míst a je nadmíru prostorná (vzadu ale může být kufr nebo pes). Dalším vozem (vracíme se do řady) je modrý VAZ 2101 (čili žigul) v civilní barvě. Já si osobně myslím, že je zde proto, že ho používali "tajní"- tedy StB. Tento Žigulík má mj. plastová zrcátka na blatnících. Jeho soused je stejný VAZ 2101, akorát v barvách VB, a vedle Žigulu stojí Škoda 105, též VB. Poslední policejní vůz je zároveň poslední policejní Lada u nás, Lada 2107 Kombi. Kdyby jste si sebevíce zakryli znaky policie, řidičák vám stejně seberou. Je totiž v bílé barvě s zeleným pruhem, a tu dnes ještě některá cajtská* auta mají.
*cajtská- policejní, cajti- policisté
Dalšími vozy budou sanitky, hasičské vozy a náklaďáky. Prvním vozem v této kategorii je Škoda Forman Plus SA. Tento Forman Plus jezdil v Opatovicích v elektrárně. Kvůli odepisování hodnoty se dostal na nulu a musel být z elektrárny „odejit“. V muzeu je vystaven v unikátním stavu s najetými 1580 km. Dalším, tentokrát hasičským vozem, je Avia A-30. Tato „bedna“ má sedm míst a z kabiny do bedny vede hadicový „telefon“. Vedle ní stojí její modrý klon se sklápěčem. Kousek od ní stojí Barkas/Framo V901/2. Tento východoněmecký náklaďák v rudočerném lakování je jeden z nejkrásnějších náklaďáků své doby. Má nádherně zaoblenou kabinu s dřevěným rámem a světly na blatnících a vzadu roztomilou dřevěnou korbičku.Vedle něj stojí mladší Barkas b 1000 v modré barvě. Jeho sousedem je FSC Žuk A13. Průvodce nám řekl, abychom se do něj posadili a hráli socialistické řidiče. Tento Žuk byl totiž typický socialistický náklaďák. Měl třístupňovou převodovku s řazením pod volantem a sedačky ukotvené v podlaze železnými „nohami“- vypadají jako židle. Vedle Žuka stojí 4 dvanáctsettrojky, čili razdvanulatrojky, čili Škody 1203. První je obyčejná sanitka, ta druhá však vůbec obyčejná není. Je to pohřební vůz přestavěný na obytňák. Kdo se díval na seriál Vyprávěj, ten ho hned pozná. Tam si totiž okolo roku 1976 Radoslav Brzobohatý alias František Kopecký přivezl bývalou pohřební Š1203, aby ji přestavěl na karavan. To se skutečně stalo, ale místo Františka ji přestavěli chlapi ve Velkých Hamrech. Byl to minibus, který přestavěli na pohřební vůz, aby se tedy přestavěl na karavan. Ve Vyprávěj se nakonec porouchal a už s ním nikdy nejeli. Další razdvanulatrojka je spojařská a ta poslední je pohřební je TAZ 1500, tedy Š1203 vyrobená na Slovensku s motorem 1500 cm3. Vedle ní stojí ještě Škoda 120GLS z roku cca 1988, která byla, stejně jako Garde, sundána hrobníkovi z lopaty. V dalším, posledním díle, se podíváme hlavně na západní vozy prodávané u nás přes Tuzex.

Komentáře

  1. Tak tohle je tedy opravdu zajímavé. Ani jsem nevěděla, že něco takovéhleho existuje. Celkově tahle éra je zajímavá a hrozně děsivá. Když si člověk vyslechne příběhy lidí, co jim komunisti udělali a v jakém strachu museli žít, tak si opravdu vážím naší doby. I když je to někdy hrůza. Vzít si pilu od DeWaltu a prostě říznout.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

ŠKODA MUZEUM MLADÁ BOLESLAV- Výstava 30 let Favorita

TUZEX a auta v něm prodávaná

VAB MICROCAR M19